سرمایه‌گذاران چینی افغانستان را ترک می‌کنند

حمله به محل زندگی چینی‌ها در کابل، هراس آن‌ها از هدف حمله قرار گرفتن را بیشتر کرده است

بازرگانان چینی می‌گویند احساس می‌کنند جانشان در افغانستان همچنان در خطر است -reuters

حمله به محل اقامت ده‌ها شهروند چینی در شهر کابل که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، یک بار دیگر ناتوانی طالبان از تامین امنیت در افغانستان را آشکار کرد. این گروه بزرگ‌ترین دستاورد خود را طی یک سال گذشته، تامین امنیت مردم عنوان می‌کند، اما علی‌رغم ادعای طالبان، تنها چیزی که نسبتا کاهش یافته است، درگیری‌های مسلحانه است که آن هم، به‌دلیل سلطه خود طالبان است. اما حمله‌های انتحاری و تروریستی به مناطق مختلف افغانستان و قتل عام شهروندان این کشور همچنان پا بر جا است. در گذشته، سرمایه‌گذاران خارجی از هراس جنگ و ناامنی، جرات سرمایه‌گذاری در افغانستان را نداشتند. حالا هم وضعیت مانند گذشته است و تنها بازرگانانی که می‌خواستند در افغانستان سرمایه گذاری کنند، این کشور را ترک کرده‌اند.

به گزارش رویترز، بازرگانان چینی می‌گویند که احساس می‌کنند جانشان در افغانستان همچنان در خطر است و به همین دلیل، ریسک سرمایه‌گذاری در افغانستان را نخواهند پذیرفت. یو مینگهویی، رئیس کمیته بازرگانی چین- افغانستان، گفت قصد داشت تا یک کارخانه تولیدی در بیرون از شهر کابل ایجاد کند، اما حالا با توجه به ناامنی در این شهر، تردید پیدا کرده و نمی‌داند که ریسک این کار را بپذیرد یا نه. به گفته یو، اکثر سرمایه‌گذاران چینی برای تجلیل از سال نو چینی به این کشور رفته بودند. اما حالا احتمال دارد که ۸۰ درصد آن‌ها دوباره به افغانستان بر نگردند.

در زمان حمله داعش به هتل لونگان، محل اقامت بازرگانان چینی، ۳۵ بازرگان هنوز در این هتل اقامت داشتند که پنج تن از آن‌ها در این حادثه زخمی شده‌اند. یو گفت زمانی‌که حمله به هتل آغاز شد، او با چینی‌های گیرافتاده در هتل در ارتباط بود. آن‌ها در اتاق‌های خود مخفی شده و درها را محکم بسته بودند. با این حال، به گفته یو، یک خانم چینی که خودش را از پنجره به بیرون پرتاب کرده بود، دچار جراحت‌های شدید شد و به شانه‌ نفر دیگری نیز گلوله اصابت کرده است.

دولت چین هرچند هنوز طالبان را به رسمیت نمی شناسد، اما روابطه تجاری گسترده‌ای را با آن‌ها آغاز کرده است. وزارت بازرگانی طالبان گفت که در سال گذشته، حدود ۱۰۰ شرکت بازرگانی در افغانستان ثبت نام کرده‌اند، در حالی که این رقم در سال‌های گذشته، ۳۰ شرکت بوده است.

با این حال، رئیس کمیته بازرگانی چین- افغانستان گفت سطح سرمایه‌گذاری در افغانستان، بستگی به میزان امنیت دارد. اگر امنیت کاملا خوب باشد، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و دیرپا صورت خواهد گرفت. اما اگر امنیت متوسط یا ضعیف باشد، سرمایه‌گذاری نیز به تناسب آن کاهش خواهد یافت. یو گفت از سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۵۰۰ بازرگان چینی به افغانستان آمده‌اند، هرچند تعداد کمی از آن‌ها تصمیم به سرمایه‌گذاری در افغانستان گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این شرکت‌ها، شرکت دولتی متالورژیکال گروپ چین (MCC) است که می‌خواهد در معدن مس عینک لوگر سرمایه‌گذاری کند. ارزش این سرمایه‌گذاری حدود سه میلیارد دلار محاسبه شده است و می‌تواند برای رژیم طالبان سود هنگفتی را به همراه بیاورد. قرارداد استخراج مس عینک در زمان حکومت‌های قبلی صورت گرفت بود. اما به‌دلیل نبود امنیت، این قرار داد عملی نشده بود. حالا، طالبان در تلاش‌اند تا دوباره زمینه استخراج معدن مس عینک را برای این شرکت چینی فراهم کنند. شرکت‌های چینی همچنین تمایل دارند تا در حوزه استخراج نفت و گاز در شمال افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کنند. اما اطمینان نداشتن به وجود امنیت کامل در این کشور، باعث تردید این شرکت‌ها شده است. با این حال، مقام‌های رژیم طالبان گفتند که زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان، به صورت کامل وجود دارد، اما جریان‌های مخربی می‌خواهند وضعیت را نامطمئن جلوه بدهند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی طالبان، به رویترز گفت: «گروه‌هایی هستند که می‌خواهند و تلاش می‌کنند تا رابطه امارت اسلامی با کشورهای دیگر را از بین ببرند، اما ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی بیفتد.» حمله‌های پی‌درپی داعش در افغانستان، باعث نگرانی کشورهایی شده است که هنوز حضور فیزیکی در این کشور دارند. هفته گذشته، یکی از دیپلمات‌های دولت پاکستان هدف حمله تروریستی داعش قرار گرفت. پیش از آن نیز، سفارت روسیه در کابل، آماج حمله انتحاری قرار گرفته بود. چین از شهروندانش خواسته است تا به‌دلیل نبود امنیت، افغانستان را ترک کنند. در صورتی‌که چین سرمایه‌گذاری‌اش در افغانستان را متوقف کند، ضربه بزرگ اقتصادی به طالبان وارد خواهد شد.

بیشتر از جهان