حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین؛ دو کشته و چندین مجروح 

رییس نیروهای مسلح اوکراین گفت که پدافند هوایی ۶۰ موشک از مجموع ۷۶ موشک پرتاب‌شده روسیه را رهگیری کرد

دفاع هوایی اوکراین ۳۷ موشک از حدود ۴۰ موشک شلیک‌شده به کی‌یف را سرنگون کرد-SERGEY BOBOK / AFP

پایتخت اوکراین روز جمعه بار دیگر هدف حمله قرار گرفت. در جریان حمله اخیر، نیروهای روسیه ده‌ها موشک را به سراسر اوکراین شلیک کردند و برق در دست‌کم چهار شهر اوکراین قطع شد. 

همزمان با حملات هوایی روسیه، سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین در شهرهای کی‌یف، خارکیف، کریویریخ و زاپوریژیا فعال شد و به گفته رییس نیروهای مسلح این کشور ۶۰ موشک از مجموع ۷۶ موشک پرتاب‌شده، رهگیری شدند. 

حملات روسیه به زیرساخت‌های تامین آب و برق از اواسط اکتبر به طور متناوب ادامه داشته است و در فصل زمستان، زندگی مردم غیرنظامی را به شدت دچار بحران کرده است، اما ارتش اوکراین از موفقیت فزاینده خود در ساقط کردن راکت‌ها و پهپادهای روسیه خبر داده است. 

پیشتر در هفته جاری ایالات متحده آمریکا با ارائه باتری موشک‌ پاتریوت به اوکراین برای تقویت سامانه دفاعی آن کشور، موافقت کرد. وزارت خارجه رویسه هشدار داده است که این سامانه پیشرفته و خدمه همراه آن اهداف بالقوه برای ارتش روسیه‌اند. 

بیش از نیمی از موشک‌های روسیه که روز جمعه ۱۶ دسامبر شلیک شد، پایتخت اوکراین را هدف قرار دادند. مقام‌های اوکراینی گفتند که این یکی از بزرگترین حملات موشکی روسیه به اوکراین در ده ماه اخیر بوده است.  دفاع هوایی اوکراین ۳۷ موشک از حدود ۴۰ موشک شلیک‌شده به کی‌یف را سرنگون کرد. در این حمله یک نفر مجروح شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه موشک‌های کروز را از ناوچه آدمیرال ماکاروف در دریای سیاه، و موشک‌های کروز کی‌اچ-۲۲  را از بمب‌افکن‌های دوربرد موسوم به تی‌یو-۲۲‌ام۳ از فراز دریای آزوف و هواپیماهای تاکتیکی موشک‌های هدایت‌شونده شلیک کردند. 

خدمات برق و آب در بخش‌هایی از کشور از جمله در پایتخت و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، قطع شد و هزاران نفر به ایستگاه‌های زیرزمینی مترو پناه بردند. 

دولت اوکراین اعلام کرده است که احیای جریان برق در بیمارستان‌ها، تاسیسات تامین آب و حرارت و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در اولویت است. مقام‌ها در اوکراین گفتند که این نهمین حمله روسیه به تاسیسات انرژی این کشور است. 

تحلیلگران می‌گویند که حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، در چارچوب استراتژی جدید مسکو برای فشار به اوکراین است و در عین حال در تلاش است تا پس از شکست‌های اخیر در میدان نبرد، زمان بخرد و خود را برای حملات بیشتر در ماه‌های آینده آماده کند. 

در شهر کریویریخ در مرکز اوکراین که زادگاه ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین است، اصابت موشک به یک ساختمان چهارطبقه مسکونی دو کشته و بیش از ۱۳ مجروح برجا گذاشت و امدادگران توانستند یک زن و کودک ۱۸ ماهه‌اش را از زیر آوار نجات دهند. 

شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی و مناطق اطراف آن مورد اصابت ۲۱ موشک قرار گرفت. برق قطع شده و سه زیرساخت حیاتی شهر مورد حمله قرار گرفته است. 

 راه آهن ملی اوکراین نیز گفت که برق در شماری از ایستگاه‌ها در شرق و مرکز کشور قطع شده و قطارها با تغییر کاربری از برق به موتور بخار به کار خود ادامه می‌دهند. 

حملات روسیه به اوکراین باعث شده تا سامانه تامین برق در مولداوی، در همسایگی آن نیز آسیب ببیند و مقام‌ها درباره خطر قطع برق هشدار داده‌اند. سامانه تامین برق سراسری مولداوی متعلق به دوران شوروی سابق است و ارتباط تنگاتنگی با سامانه برق اوکراین دارد و تاکنون دو بار متحمل خاموشی شده است. 

دور قبلی حملات هوایی گسترده روسیه در اوکراین ده روز پیش در تاریخ پنجم دسامبر صورت گرفت. 

بیشتر از جهان