منجی تیم ملی برزیل از اروپا می‌آید؟

بعد از حذف غیرمنتظره برزیل از جام جهانی ۲۰۲۲، گواردیولا، آنچلوتی و زیدان به عنوان گزینه جانشینی تیته مطرح شده‌اند

هواداران برزیل امید داشتند که تیمشان در قطر بعد از ۲۰ سال انتظار بتواند به ششمین قهرمانی جهان برسد-ADRIAN DENNIS / AFP

هواداران برزیل امید داشتند که تیمشان در قطر بعد از ۲۰ سال انتظار بتواند به ششمین قهرمانی جهان برسد. آن‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ شروع قدرتمندی داشتند، ولی با شکست غیرمنتظره مقابل کرواسی در یک‌چهارم نهایی، حتی نتوانستند به جمع چهار تیم پایانی برسند. تیته، سرمربی برزیل، بلافاصله بعد از این شکست استعفایش را اعلام کرد و حالا شایعات مختلفی درباره جانشین او شنیده می‌شود.

اولین نامی که برای نشستن روی نیمکت برزیل مطرح شد، پپ گواردیولا بود. نام مربی ممتاز اسپانیایی پیش از این هم برای هدایت برزیل شنیده شده بود، ولی به نظر می‌رسد که او یک هدف دست‌نیافتنی باشد. گواردیولا تا سال ۲۰۲۵ با منچسترسیتی قرارداد دارد و از وضعیتش در باشگاه انگلیسی کاملا راضی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلو آنچلوتی هم گزینه جذابی برای تیم ملی برزیل به نظر می‌رسد و در رئال مادرید با تعدادی از ستارگانی فعلی تیم همکاری کرده است. با این حال روزنامه اسپانیایی مارکا خبر داد که  تمام تمرکز آنچلوتی روی موفقیت در رئال مادرید است. این مربی ایتالیایی تا سال ۲۰۲۴ قرارداد دارد، ولی قرار است در پایان فصل با باشگاه شرایط ادامه همکاری را بررسی کنند.

نام سوم این لیست جذاب، زین‌الدین زیدان است. سرمربی سابق رئال مادرید گزینه نشستن روی نیمکت تیم ملی فرانسه بود، ولی با نتایج خوب این تیم در جام جهانی قطر احتمال ماندن دشان بسیار بالا است. در میان این سه گزینه زیدان تنها مربی آزاد است.

البته فدراسیون فوتبال برزیل اخبار رسانه‌های این کشور را تایید نکرده است و در بیانیه‌ای خبر داد که به کسی هم اجازه جست‌وجو برای سرمربی جدید داده نشده است. در ادامه این بیانیه آمده است که «ادنالدو رودریگس»، رئیس فدراسیون فوتبال این کشور مراحل انتخاب را با آرامش پیش خواهد برد و سرمربی جدید در ژانویه سال ۲۰۲۳ اعلام می‌شود.

برزیل همیشه از مربیان بومی استفاده کرده است و آخرین قهرمانی جهان آن‌ها در سال ۲۰۰۲ هم با هدایت اسکولاری به دست آمد، ولی ناکامی مربیانی مثل دونگا، مانو منزس و تیته در سال‌های گذشته رسانه‌های این کشور را متقاعد کرده است که آن‌ها برای جبران فاصله با تیم‌های اروپایی و فتح دوباره قله فوتبال جهان، به مربی تراز اول خارجی نیاز دارند.

با این حال، تجربه استفاده از مربیان خارجی در تیم‌های ملی بزرگ معمولا نتیجه نداده است. تیم ملی انگلیس سال‌ها به موفقیت با اریکسون و کاپلو دل بسته بود، ولی درنهایت تصمیم گرفت دوباره سراغ مربیان بومی برود. پرتغال هم امید داشت که با هدایت اسکولاری جام ملت‌های خانگی سال ۲۰۰۴ را فتح کند، ولی این انتخاب جواب نداد و تنها قهرمانی اروپای این تیم در سال ۲۰۱۶ با فرناندو سانتوز، مربی پرتغالی، به دست آمد.

بیشتر از فوتبال