فرانسه در یک قدمی ستاره سوم

مدافع عنوان قهرمانی در یک بازی نزدیک مراکش را با دو گل شکست داد تا حریف آرژانتین شود

فرانسه برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش یکشنبه با آرژانتین روبرو می‌شود-Anne-Christine POUJOULAT / AFP

شگفتی مراکش در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ متوقف شد و فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی شیرهای اطلس را با دو گل شکست داد. مراکش با حذف اسپانیا و پرتغال توانسته بود اولین تیم آفریقایی باشد که به نیمه‌نهایی جام جهانی می‌رسد، ولی نتوانست در برابر کیفیت و تجربه فرانسه مقاومت کند.
مراکش با تکیه بر دفاع مستحکمش به این مرحله رسیده بود. آنها در پنج بازی قبلی فقط یک گل خورده بودند و رکراکی، سرمربی موفق این تیم برای اطمینان بیشتر بازی را با پنج مدافع شروع کرد. ولی نقشه این تیم فقط پنج دقیقه دوام آورد و فرانسه روی اولین حمله جدی به گل رسید. تئو هرناندز، مدافع چپ فرانسه موفق شد ریباند شوت امباپه را به تور دروازه برساند.
ضربه دوم به مراکش تعویض رومن سایس، کاپیتان این تیم بود. مدافع میانی مراکش با وجود مصدومیت به زمین رفته بود، ولی تنها ۲۱ دقیقه دوام آورد و مجبور به خروج از زمین شد. فرانسه در این دقایق فرصت داشت کار را تمام کند، ولی ضربات ژیرو بر خلاف بازی با انگلیس دقت کافی نداشت و او دو موقعیت طلایی را از دست داد. مراکش در اواخر نیمه اول سرانجام به یک موقعیت گل رسید و برگردان «ال یامیق» روی یک ضربه کرنر به تیر دروازه خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


مراکش که روحیه گرفته بود نیمه دوم را بهتر شروع کرد و بازی را در اختیار گرفت. آنها با استفاده از عقب‌نشینی فرانسه و تمرکز حملات از سمت راست چند فرصت خوب هم به دست آوردند. دشان برای کنترل بازی در دقیقه ۶۵ تورام را به جای ژیروی خسته به زمین فرستاد تا تعادل کمی برقرار شود. تعویض بعدی سرمربی فرانسه هم در خط حمله بود و در دقیقه ۷۸ کولو موانی را به جای دمبله به زمین فرستاد. همین بازیکن تنها یک دقیقه بعد از ورود به زمین روی حرکت خوب امباپه گل دوم را زد تا خیال فرانسه برای صعود به فینال راحت شود و آنها در آستانه سومین قهرمانی جهان قرار بگیرند.
دشان بعد از دومین صعود متوالی‌اش به فینال جام جهانی گفت: «همه ما هیجان‌زده هستیم و احساس افتخار می‌کنیم.  این یک گام مهم دیگر برای ما بود. حالا آخرین گام باقی مانده. یک ماه است که در کنار بازیکنانیم و این اصلا آسان نیست، ولی تا به حال همه چیز درخشان بوده است.»
فرانسه برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش یکشنبه با آرژانتین روبرو می‌شود و می‌تواند روی بازگشت اوپامکانو و رابیو که در این بازی به دلیل سرماخوردگی غایب بودند هم حساب کند. بازی فینال تکرار جدال یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ است که با برتری ۳-۴ فرانسه به پایان رسید. نکته جذاب این بازی تقابل مسی و امباپه، دو ستاره پاری‌سن‌ژرمن خواهد بود که برخی آنها را پادشاه فعلی و پادشاه آینده فوتبال جهان می‌دانند.

بیشتر از فوتبال