«چشم‌های نظاره‌گر ایران»: نماد نگاه‌هایی که به سازمان ملل متحد دوخته شده‌اند

این اثر چیدمان هنری عمومی چندوجهی است که وزنی تازه به فضاهای پارک آزادی‌های چهارگانه در نیویورک می‌دهد

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا حضور داشت-ANGELA WEISS / AFP

هنرمندانی از ایران و دیگر کشورها، تحت تاثیر جنبش اعتراضی ایرانیان، طی سه ماه گذشته با ارائه آثار هنری مختلف تلاش کرده‌اند تا صدای اعتراض مردم ایران را با زبان هنر به گوش جهانیان برسانند. 

«چشم‌های نظاره‌گر ایران» که در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ رونمایی شد، یک چیدمان هنری عمومی چندوجهی است که وزنی تازه به فضاهای پارک آزادی‌های چهارگانه (FDR Four Freedoms) در نیویورک می‌دهد. نقوش و نگاره‌هایی به‌شکل چشم در اندازه‌های مختلف در سراسر پارک به نمایش گذاشته شده‌اند تا یادآور قدرت نگاه جمعی باشند؛ با چشمانی دوخته به سازمان ملل متحد، که نشان‌دهنده نگاه جهان به ایران است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، گیسو نیا، وکیل حقوق بشر و مدیر پروژه شورای آتلانتیک، و همچنین هنرمندان و خوانندگان حامی آزادی زنان در ایران حضور داشتند. 

این چیدمان همزمان با ابتکار سازمان ملل متحد، «۱۶ روز فعالیت علیه خشونت مبتنی‌بر جنسیت» (از ۲۵ نوامبر تا روز حقوق بشر در ۱۰ دسامبر) و همچنین هماهنگ با هدف طنین‌انداز کردن هر چه بیشتر صدای «زن، زندگی، آزادی» و کارزاری جهانی که خواستار حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون وضعیت زنان، نهاد ویژه برابری جنسیتی در سازمان ملل متحد است، اجرایی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آثار هنری موجود در این پارک را شیدا سلیمانی، آفرودیت دزیره نواب، زی، آیسی و سات، شیرین نشاط، مهوش مصطلا، سپیده مهربان و شیرین توفیق، هنرمندان ایرانی، و هنک ویلیس توماس، هنرمند مفهومی و از بنیانگذاران «برای آزادی‌ها» (For Freedoms)، و همچنین هنرمند فرانسوی به‌نام JR خلق کرده‌اند.

شیرین توفیق، یکی دیگر از هنرمندانی که اثرش، تصاویری از قالی‌ها که روی وینیل مشبک چاپ و معلق بین درختان پارک آویزان شده و مثل فرش جادویی در باد تکان می‌خورند، هرگز به ایران نرفته است. او به نشریه ووگ می‌گوید: «خانواده من در فهرست سیاه ایران قرار دارند، زیرا بهائی‌اند.» 

شیرین نشاط، که دهه‌ها درمورد برداشت‌های غربی از زنان ایرانی فعالیت کرده است، در «چشم‌های نظاره‌گر ایران» به یکی از اولین آثارش بازگشته است، تصویری از چشم هنرمند که با شعرهای شاعر پیشرو، فروغ فرخزاد که از تجربه زنان می‌نوشت، پوشانده شده بود. نشاط درباره نقش هنر در بحران کنونی به ووگ می‌گوید: «هر چیزی که توجه را به این موضوع جلب کند، ارزشمند است.»

«چشم‌های نظاره‌گر ایران» تا اول ژانویه ۲۰۲۳ در پارک ایالتی  FDR Four Freedoms در معرض دید عموم قرار دارد.

بیشتر از زندگی