وزیر خارجه پاکستان: نمی‌خواهیم افغانستان بار دیگر پایگاه تروریسم منطقه شود

اظهارات خوش‌بینانه وزیر خارجه پاکستان درست سه روز پس از درگیری‌های مرزی شدید میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای طالبان بیان می‌شوند

اکثر سیاستمداران در افغانستان و حتی جهان بر این باورند که طالبان به عنوان نیروی نفوذی پاکستان در افغانستان عمل می‌کنند-AFP

درست سه روز پس از درگیری‌های مرزی شدید میان مرزبانان پاکستانی و جنگجویان طالبان در مرز سپین بولدک در جنوب افغانستان، مقام‌های دولت پاکستان از لزوم برقراری صلح و ثبات در افغانستان و تاثیر مثبت آن بر پاکستان صحبت می‌کنند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، روز سه‌شنبه با یک شبکه تلویزیونی اندونزیایی گفت‌و‌گو کرد. او در این مصاحبه بر نقش روابط نزدیک دو کشور افغانستان و پاکستان تاکید و این دو همسایه را دوست و نزدیک هم توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری جیو (GEO)، زرداری در این مصاحبه می‌گوید که افغانستان نباید بار دیگر به سکوی پرتاب تروریسم در منطقه تبدیل شود. او اظهار امیدواری می‌کند که دولت موقت افغانستان نه تنها به موضوع تروریسم بپردازد، بلکه امنیت را نیز تامین کند. زرداری این اقدام‌ها را پیش‌نیازهای اساسی صلح و رفاه در افغانستان خوانده است.

به گفته زرداری، پاکستان از ایجاد یک کشور مرفه، باثبات و دارای اقتصاد قوی در افغانستان حمایت می‌کند، زیرا چنین کشوری دیگر بابت موج گسترده مهاجرت، تهدیدهای تروریسم و بی‌ثباتی اقتصادی نگرانی به همسایه‌های خود تزریق نمی‌کند و ثبات منطقه‌ فرصت‌های اقتصادی خوبی برای پاکستان و افغانستان فراهم می‌کند.

این اظهارات خوش‌بینانه وزیر خارجه پاکستان درست سه روز پس از درگیری‌های مرزی شدید میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای طالبان بیان می‌شوند؛ درگیری‌هایی که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در دو سمت مرز منجر شدند.

درگیری یادشده واکنش تند مقام‌های پاکستان را به دنبال داشت و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، به شدت به گروه طالبان تاخت. با این حال وزیر خارجه پاکستان در این مصاحبه با لحنی ملایم‌تر و دیدگاهی معتدل‌تر به مسائل میان دو کشور اشاره کرد. زرداری سفر معاون خود به کابل را نقطه عطف روابط کابل-اسلام‌آباد خواند و تعاملات حنا ربانی کهر با مقام‌های طالبان در کابل درباره مسائلی از جمله تروریسم را سازنده و مثبت توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زرداری افزود: «مردم افغانستان نسل‌ها با جنگ و درگیری روبرو بوده‌اند. حالا جهان باید با افغانستان تعاملی سازنده و مثبتی داشته باشد و از مردم افغانستان حمایت کند و برای بهتر شدن وضعیت زندگی آنان هر کمکی لازم است، بکند.»

هرچند در مقایسه با واکنش و اظهارات تند مقام‌های پاکستانی در پی درگیری‌های مرزی میان دو کشور، لحن وزیر خارجه پاکستان در قبال افغانستان ملایم‌تر و منعطف‌تر بود، ادبیاتی که زرداری در این مصاحبه استفاده کرد، همچنان همان ادبیات تکراری ۲۰ سال گذشته است. پاکستان با وجود اینکه در ۲۰ سال گذشته به صورت واضح و آشکار از طالبان حمایت کرده، در حوزه دیپلماسی همیشه خود را طرفدار صلح و ثبات در افغانستان نشان داده است و حتی زمانی که تعدادی از سیاستمداران خارجی به پاکستان هشدار دادند از حمایت از تروریست‌ها دست بردارد، پاکستان همچنان به حمایت خود از طالبان ادامه داد.

اکثر سیاستمداران در افغانستان و حتی جهان بر این باورند که طالبان به عنوان نیروی نفوذی پاکستان در افغانستان عمل می‌کنند و تابع دستورات سازمان اطلاعاتی این کشورند. اسد درانی در سال ۲۰۲۰ در یک مصاحبه تلویزیونی، مستقیما نفوذ آی‌اس‌آی بر طالبان را تایید کرد. به گفته او، آی‌اس‌آی در گذشته به مجاهدین کمک می‌کرد و پس از آن از طالبان حمایت کرد.

 طالبان کلا بهعنوان نیروی نیابتی پاکستان عمل می‌کردند؛ هرچند با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، مدیریت پاکستان بر طالبان تا حدی دچار چالش شد و طالبان دیگر مانند گذشته دیگر از پاکستان حرف‌شنوی ندارند و به فاز ارتباطی گسترده‌تری با جهان وارد شده‌اند. حتی تحلیل‌هایی وجود دارد که می‌گوید طالبان حالا به نیروی نیابتی آمریکا تبدیل شده‌اند و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را اجرا می‌کنند.

حمله به شهروندان چینی در کابل حتی نزدیک‌ترین حامی طالبان را نیز نگران کرده است. چین از شهروندان خود خواسته است تا افغانستان را ترک کنند. در حالی که قرار است شرکت‌های چینی چندین پروژه بزرگ را در افغانستان عملی کنند.

به نظر می‌رسد پاکستان تلاش دارد با انعطاف بیشتر مانع گسترش تنش‌ها با طالبان شود. این کشور می‌ترسد دود آتشی که روزگاری در افغانستان افروخت، به چشم خودش رود؛ البته با اتخاذ سیاست چماق و هویج. یعنی نه آنقدر انعطاف‌پذیری نشان دهد که طالبان را جری‌تر کند و نه آنقدر تند شود که طالبان به سمت رقبای این کشور دست‌دوستی دراز کنند.

بیشتر از جهان