بنزین، اعتراض عمومی و اختلال در اینترنت

اعتراض مردم به افزایش بهای بنزین، منجر به درگیری معترضین با نیروهای امنیتی شد

پمپ بنزینی در تهران- AFP

افزایش 300 درصدی قیمت بنزین در ایران، سبب  اعتراض  مردم در چندین شهر ایران شده است. دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده‌اند که مسئول این افزایش قیمت نیستند. کاربران نزدیک به سپاه در شبکه‌های اجتماعی هم به دولت خرده می‌گیرند که مسئولیت‌ناپذیر است و می‌خواهد تقصیر افزایش قیمت بنزین را به گردن رهبر ایران بیندازد. اشاره این کاربران به اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که در آن ضمن ابلاغ قیمت‌های جدید اعلام کرده بود این افزایش قیمت بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در رشته‌توییتی نوشته که «مردم بدانید که این تصمیم‌گیرى بدون نظر نمایندگان صورت گرفته است.». این نماینده مجلس ضمن انتقاد از مقایسه قیمت بنزین در ایران با کشورهای دیگر نوشته است: «مقايسه يك طرفه قيمت بنزين بدون مقايسه درآمد كارمند و كارگر و ارزش پول ملى كشورهاى دیگر، یعنی محاسبه درآمد مردم با ريال و محاسبه هزينه ها با دلار. در مقایسه منصفانه با کشورهای دیگر، وقتی درآمد معمول و حداقلی مردمی هزار الی ۱۵۰۰ دلار است و بنزین را یک دلارمی‌خرند. در جامعه ما که حداقل درآمد صد الی ۱۵۰ دلار است، قیمت منصفانه، یک دهم دلار یعنی حدود هزار تومان است.»

او همچنین نقش مافیای خودروسازی ایران در تولید خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف را یادآور شده و گفته است که برخلاف ادعای دولت طبقه محروم جامعه بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت بنزین خواهند دید: «اینکه یارانه بنزین به ثروتمندان می‌رسد هم ادعایی واهی است. بيش از ٩٥ درصد خودروهاى كشور توليد داخل هستند كه متعلق به قشر پردرآمد نيست و بیشترین فشار این افزایش قیمت برای مردم عادى و كم درآمد است، نه ثروتمندان. بخش اعظم مصرف سوخت هم متعلق به همین بخش از جامعه است نه آن ۵ درصد خودروی گران قیمت که اتفاقا کم مصرف تر از خودروهای داخلی هستند و افزايش قيمت در زندگى صاحبان آنها اثر زیادى ندارد.»

حمیدرضا حاجی‌بایایی نماینده اصولگرای مجلس هم در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی از بی‌خبر بودن نمایندگان مجلس انتقاد کرده و نوشته است: «ما این کار را در حال حاضر به نفع نظام و مردم نمی‌دانیم و با اجرای آن مخالفیم. حتما نمایندگان لااقل در این یک جا شفاف‌سازی خواهند کرد و به مردم اعلام خواهند کرد چه کسی موافق و چه کسی مخالف است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجمع‌تشخیص مصلحت نظام هم در افدامی عجیب با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که این نهاد در جریان این تصمیم نبوده و مسئولیت افزایش قیمت بنزین با دولت و مجلس است: « در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هیچ بحثی درباره گران شدن بنزین مطرح نبوده است و هرگونه تصمیم‌گیری در این باره از اختیارات دولت و مجلس به شمار می‌رود.»

خشم عمومی و اختلال در اینترنت

همزمان با شروع اعتراضات در چندین شهر ایران، اینترنت سراسر ایران با اختلالات گسترده مواجه شده است. نت‌بلاکز که بر وضعیت اینترنت در جهان نظارت دارد در یک توییت به صورت رسمی اعلام کرد که همزمان با آغاز اعتراض‌ها، افت شدید در ارتباط اینترنتی ایران در اپراتورهای موبایل و تلفن ثابت رخ داده است.

نت‌بلاکز در توییت دیگری اعلام کرده است که اختلال‌ها از ساعت 12 و 45 دقیق بامدار روز جمعه ـآغاز شده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران نیز که معمولا به اخبار این‌چنینی در شبکه توییتر واکنش نشان می‌دهد، تاکنون هیچ توییتی منتشر نکرده و وجود این اختلال را تایید و تکذیب نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها پس از افزایش 300 درصدی قیمت بنزین شهرهای اهواز، شیراز، مشهد، گچساران، امیدیه، ماهشهر و بهبهان صحنه اعتراضات مردمی و درگیری با نیروهای امنیتی بوده است.

در یکی از مناطق حاشیه شهر تهران به نام شهر قدس (قلعه حسن‌خان سابق) مردم معترض با نیروهای یگان ویژه درگیر شده‌اند و این درگیری‌ها تا ساعات ابتدایی بامداد شنبه نیز ادامه داشته است.

درحالی که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران این افزایش قیمت بنزین را به نفع مردم خوانده است، مردم خشمگین این اقدام را در جهت فقیرتر شدن هر چه بیشترشان قلمداد می‌کنند.

واکنش‌ به اعتراض‌ها

شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح پهلوی نیز به اعتراضات مردمی علیه افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داده‌اند. رضا پهلوی با انتشار توییتی نوشت: « نظامی که با وعده مجانی کردن آب و برق بر سر کار آمد، نفت را برای حامیان غیرایرانی‌اش، و فقر و رنج را برای ایرانیان رایگان کرده است. تنها راه چاره، برانداختن این فرقه تبهکار ضدایرانی است. کافی‌ست به قدرت خودمان ایمان داشته باشیم.» او همچنین ویدیویی از اعتراضات مردم را به این توییت خود پیوست کرده است.

فرح پهلوی هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که صدای رسای مردم برای عدالت را شنیده است. او همچنین از گرامی‌داشت یاد دو پادشاه پهلوی در شعارهای این اعتراضات تشکر کرده است. 

در نقطه مقابل روزنامه کیهان در سرمقاله شماره روز شنبه خود به بخشی از پیام رضا پهلوی و شعارهای مردم معترض  در مخالفت با کمک به هم‌پیمانان جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه و فلسطین حمله کرده و نوشته است: «یکی از سرخط‌های دستوری که به ارتش سایبری دشمن داده شده این است که، این موضوع را به فلسطین ارتباط دهند و بگویند ایران به جای کمک به فلسطین به مردم خود کمک کند و اگر به مقاومت فلسطین کمک نکنیم اوضاع اقتصادی‌مان بهتر می‌شود و نیازی به دو نرخی شدن قیمت بنزین نبود. کمک به متحدان منطقه‌ای، به معنای صدقه دادن نیست. این کمک اتفاقا قرار است یک «اَبَرمشکل داخلی» را حل کند یا اصلا اجازه بروز آن را ندهد.»

کیهان کمک مالی به فلسطینی‌ها را ضامن حفظ امنیت ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه خوانده و نوشته است که این کمک‌های مالی خرج تامین این کالای گرانبها می‌شود.

بیشتر از