برگزاری دومین نشست رهبران آمریکا-آفریقا در واشنگتن 

گسترش مناسبات کشورهای آفریقایی با چین و روسیه در چند سال گذشته، نگرانی آمریکا را برانگیخته است

رهبران ۴۹ کشور آفریقایی در این نشست حاضرند-EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP

نشست آمریکا-آفریقا ۲۰۲۲ به میزبانی جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، از روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر، در شهر واشنگتن آغاز شد. رهبران ۴۹ کشور آفریقایی برای شرکت در این نشست وارد پایتخت آمریکا شده‌اند. 

این نشست کانون تلاش‌ها برای بهبود مناسبات ایالات متحده با کشورهای آفریقایی است که گسترش مناسباتشان با چین و روسیه در چند سال گذشته، نگرانی آمریکا را برانگیخته است. 

وزارت خارجه آمریکا نوشت: «این نشست نشان‌دهنده تعهد پایدار آمریکا به آفریقا است و بر اهمیت مناسبات آمریکا-آفریقا و افزایش همکاری درباره اولویت‌های جهانی تاکید خواهد کرد.»

وزارت خارجه آمریکا نوشت که آفریقا در آینده جهان و نه فقط مردم آفریقا، نقش تعیین‌کننده خواهد داشت.  

طی یک دهه اخیر وضعیت ژئوپولتیک قاره آفریقا و رشد شتابان جمعیت آن، به سمتی پیش رفته که آن را به یکی از مهم‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که آفریقا تا سال ۱۹۵۰، یک‌چهارم از جمعیت جهان را در خود جا داده باشد. 

شرکت‌کنندگان در این نشست درباره بهبود و استقرار صلح، امنیت و حکمرانی خوب، تحکیم دمکراسی، حقوق بشر و جامعه مدنی، بهبود همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در بهداشت عمومی، امنیت غذایی، رسیدگی به بحران آب‌وهوا، و تقویت تحصیل جوانان تبادل نظر و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 جنگ اوکراین نیز یکی از موضوعاتی است که در پس‌زمینه نشست آمریکا-آفریقا مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیاری از رهبران آفریقایی در گذشته درباره تبعات اقتصادی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین، که سازمان ملل متحد می‌گوید بحران جهانی خوراک را تشدید کرده است، گلایه کرده‌اند.

پیشتر در روز دوشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از قصد آمریکا به اختصاص کمک ۵۵ میلیارد دلاری ایالات متحده به کشورهای آفریقایی در طول سه سال آینده خبر داد و گفت که این بودجه صرف رسیدگی به طیف گسترده‌ای از چالش‌ها خواهد شد، از جمله بخش بهداشت باروری و سلامت کودکان، امور بشردوستانه و تاثيرات اقتصادی همه‌گیری کووید-۱۹، و همچنین حمایت از تلاش‌های کشورهای آفریقایی برای مقابله با تاثيرات گرمایش جهانی. 

پیش از این کشورهای چین، روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن و ترکیه نشست‌های مشابهی را با حضور دیپلمات‌ها، بازرگانان و گروه‌های مدنی آفریقایی برگزار کرده‌اند اما این دومین نشست از این دست به میزبانی آمریکا در هشت سال گذشته است و نشست آینده آمریکا-آفریقا نیز معلوم نیست کی برگزار خواهد شد. 

بهبود مناسبات اقتصادی میان ایالات متحده و قاره آفریقا از اهداف اصلی این نشست است و کشورهای آفریقایی به دنبال تمدید قانون فرصت و رشد آفریقا در ایالات متحده‌اند که در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود. این قانون دسترسی به بازار آمریکا را تحت شرایطی خاص برای کشورهای آفریقایی فراهم می‌کند و به بخشی مهم در رشد اقتصادی کشورهایی چون اتیوپی که نخست‌وزیر آن به واشنگتن سفر کرده، تبدیل شده است. به دنبال جنگ داخلی در منطقه تیگرای اتیوپی، آمریکا دسترسی این کشور شرق آفریقا به قانون فوق را مسدود کرد. 

نشست سه‌روزه فوق، شامل ملاقات‌های متعدد میان رهبران سیاسی و تجاری و گروه‌های مدنی می‌شود. 

ساعتی قبل و در نشست رهبران آمریکا و آفریقا، آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا با ایمی پاپ، نامزد مدیر کلی «سازمان بین‌المللی مهاجرت» ملاقات کرد. مهاجرت یکی از مسائل عمده قاره آفریقا است و سالانه شمار بالایی از اهالی قاره آفریقا تلاش می‌کنند تا برای دسترسی به زندگی بهتر راه طولانی و خطرناک عبور از مسیر دریای مدیترانه را برای رسیدن به اروپا طی کنند. 

سازمان بین‌المللی مهاجرت، نهاد مهاجرت سازمان ملل متحد است که سهم عمده‌ای در سازماندهی و رسیدگی به وضعیت مهاجران در جهان و در قاره آفریقا ایفا می‌کند.