چین تحریم‌های آمریکا را با اتهام نقض حقوق بشر در تبت محکوم کرد

چین اتهامات وارده به خود را مبنی بر به‌کارگیری سیاست‌های خشن برای سرکوب مخالفان در تبت، رد می‌کند

Arun SANKAR / AFP

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه، ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، اعلام کرد که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه دو مقام ارشد چینی به اتهام نقض حقوق بشر در تبت، غیرقانونی است و به روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد کرده است. چین اتهامات وارده به خود را مبنی بر به‌کارگیری سیاست‌های خشن برای سرکوب مخالفان قومی و کنترل فعالیت‌های مذهبی در منطقه کوهستانی تبت در هیمالیا، رد می‌کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه، ۱۰ دسامبر، اعلام کرد که تحریم‌هایی علیه «وو یینگجی»، رئیس حزب کمونیست منطقه تبت بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، و «ژانگ هونگبو»، یک مقام ارشد امنیتی عمومی در این منطقه، اعمال کرده است. خزانه‌داری ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی علیه «لی ژنیو» و «ژو شین‌رونگ» و ۱۰ نهاد مرتبط با این دو فرد، از جمله شرکت دریایی «پینگتان» که در فهرست «نزدک» آمریکا است، اعمال کرده است. تحریم علیه این دو فرد چینی و نهادهای مرتبط با آن‌ها، به دلیل آنچه واشنگتن نقض حقوق بشر می‌خواند، و نیز سوء‌استفاده‌های مرتبط با ماهیگیری غیرقانونی، اعمال شده است. 

این نخستین بار است که ایالات متحده تحریم‌هایی علیه شرکتی اعمال می‌کند که در بورس آمریکا حضور دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که این اقدامات آمریکا، مداخله فاحش در امور داخلی چین و نقض هنجار‌های اساسی روابط بین‌الملل است. او همچنین گفت: «از آمریکایی‌ها می‌خواهیم که آنچه به‌اصطلاح تحریم‌ها می‌نامند، فورا لغو کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت که چین از حقوق و منافع مشروع خود محافظت می‌کند و ایالات متحده آمریکا حق ندارد علیه سایر کشورها تحریم اعمال کند و از صلاحیت ایفای نقش «پلیس جهان» برخوردار نیست. وانگ همچنین از اظهارات روز شنبه نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده آمریکا در چین، انتقاد کرد و سخنان او را «پر از دروغ و پیش‌داوری» خواند. نیکلاس برنز گفته بود که ایالات متحده آمریکا بابت آنچه «شکست چین در اجرای تعهدات بین‌المللی خود در رعایت حقوق تضمین‌شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر در مناطقی مانند هنگ‌کنگ، تبت و سین‌کیانگ» به‌شمار می‌آورد، عمیقا نگران است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن از طرف آمریکایی می‌خواهد که استفاده از موضوعات حقوق بشری را برای بدنام کردن چین، مداخله در امور داخلی چین و تضعیف ثبات آن، متوقف کند.

تحریم‌های جدید علیه چین، در پی اقدامات مشابه آمریکا علیه مقام‌های چینی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ صورت می‌گیرد. رئیس‌ جمهوری سابق ایالات متحده اقدامات سختگیرانه‌ای علیه پکن در ارتباط با نقض حقوق بشر، آغاز کرد. در آن زمان و با هدایت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، تحریم‌هایی علیه دبیر حزب کمونیست منطقه خودمختار سین‌کیانگ اعمال شد.

آمریکا چین را به نقض حقوق بشر بیش از یک میلیون اویغور‌ در منطقه سین‌کیانگ متهم می‌کند که بازداشت، و به ارودگاه‌های «بازآموزی» اجباری فرستاده شده‌اند.

بیشتر از جهان