سفری به درون پروژه بلندپروازانه آینده‌نگر نئوم

عربستان سعودی به جای طراحی فیزیکی این کلانشهر آینده، تا حد زیادی از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد

ساخت‌وساز ساختمان‌های عظیم در عربستان سعودی به ‌شکل انکارناپذیری با جدیدترین فناوری‌های موجود در بخش محیط زیست، سبک زندگی و دنیای دیجیتال گره خورده است و چند شرکت ساختمانی و گروه معماری برجسته از سراسر جهان، رویاهایی را که پیش از این تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌دیدیم، به واقعیت تبدیل می‌کنند.

شروع مراحل اجرایی ساخت این پروژه‌های عظیم، علاقه‌مندان به بازدید از این مکان‌ها را به زمانی در آینده نزدیک امیدوار کرده است. در میان این برنامه‌ها، سه پروژه و چالش اصلی در شهر آینده‌نگر نئوم واقع شده‌اند: شهر «لاین» که قرار است به صورت خطی کشیده در بیابان تا ساحل دریا پیش رود، کوه‌های برفی تروجنا که زمستانی پربرف را برای بازدیدکنندگانش مهیا می‌کند، و اکساگون، کلانشهر شناور بر دریای سرخ که بندری با رویکردی تجاری-اداری خواهد بود.

النصر، مدیر ارشد اجرایی نئوم، تاکید کرد که این شهر اینک در فاز نخست توسعه خود در حال ساخت ۱۵ جزیره است که با یک سیستم متحرک کامل، بزرگ‌ترین بندر تفریحی (مارینا) جهان خواهد بود و کاملا متعهد به انرژی پایدار دنبال خواهد شد.

۹۵ درصد از کل قلمرو نئوم، به مناطق طبیعی حفاظت‌شده تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که لاین، اکساگون و تروجنا، سه پروژه بزرگی که نئوم تلاش‌های خود را بر آن‌ها متمرکز کرده است، برای پادشاهی عربستان سعودی ۳۸۰ هزار شغل جدید و ۴۷.۸ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی بیشتر به ارمغان آورند.

نمای آینه‌ای لاین (The Line)

نخستین پروژه، «لاین» نام دارد. گیلز پندلتون، مدیر اجرایی نئوم، در یک مصاحبه داخلی گفت که عربستان سعودی به جای طراحی فیزیکی این کلانشهر آینده، تا حد زیادی از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. او گفت که باید به‌سرعت حجم چشمگیری از املاک و مستغلات را بسازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پروژه در شمال غربی منطقه تبوک ساخته می‌شود و به دلیل نمای آینه‌ای خود، می‌تواند با چشم‌انداز و مناظر اطراف ترکیب شود. این کلانشهر خطی، ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره می‌برد، جاده، خودرو یا تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد، و به دلیل داشتن زیرساخت‌هایی با ردپای کربن کمتر ۹۵ درصد، سطحی را که در اختیار دارد، برای حیات وحش حفظ می‌کند. این شهر به گونه‌ای طراحی شده است که اولویت بیشتر با سلامتی باشد تا حمل‌ونقل و زیرساخت‌های آن.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، می‌گوید که این طرح‌ها برای احداث شهرک‌های عمودی، «شهرهای هموار و افقی معمولی را به چالش می‌کشند و برای حفظ محیط زیست و افزایش قابلیت‌های زندگی انسان، الگویی نوین ارائه می‌دهند».

 تروجنای پوشیده از برف

جاذبه گردشگری تروجنا (TROJENA) در عربستان سعودی، در ۵۰ کیلومتری ساحل خلیج عقبه قرار دارد و یکی از بخش‌های پروژه عظیم نئوم در این کشور است. این مکان که دارای ارتفاعاتی از ۱۵۰۰ متر تا ۲۶۰۰ متر و وسعتی حدود ۶۰ کیلومترمربع است، به منظور آماده شدن برای بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹، تحولاتی اساسی را شاهد خواهد بود.

عربستان سعودی نخستین کشور خاورمیانه‌ای میزبان این مسابقات است که ۳۲ کشور در آن شرکت‌ خواهند کرد. پروژه «تروجنا ۲۰۲۶» که قرار است تعریفی نوین از گردشگری کوهستانی ارائه دهد، در منطقه‌ای با دمای زمستانی زیر صفر واقع شده است. میانگین دمای سالانه این منطقه حدود ۱۰ درجه پایین‌تر از سایر مناطق عربستان سعودی است.

کلان شهر شناور اکساگون (OXAGON)

عربستان سعودی همچنین در حال ساخت «اکساگون» است؛ کلانشهری شناور در جایی در اطراف دریای سرخ و نزدیک کانال سوئز، که ادعا می‌شود بخش صنعتی جهان را متحول خواهد کرد. این شهر کاملا جدید که دقیقا مطابق نامش، هشت ضلعی است، بخشی از پروژه بزرگ نئوم در عربستان سعودی است و به ساخت یک مرکز لجستیکی جدید اختصاص دارد که به گفته شاهزاده محمد بن سلمان، «رویکرد جهان را به توسعه صنعتی در آینده بازتعریف خواهد کرد».

از این پروژه با هدف تکمیل تا سال ۲۰۳۰، نخست در نوامبر ۲۰۲۱ رونمایی شد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، چندین مولفه اصلی آن، از جمله تاسیسات راه‌حل‌های لجستیکی پیچیده، تحقق یابند. امید می‌رود که اکساگون تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۰ هزار نفر را در خود جای دهد. نخستین ساکنان، سال آینده به این شهر نقل مکان می‌کنند.

اما چه چیزهایی در اکساگون وجود خواهند داشت؟ تعداد زیادی کارخانه. هرچند بخش‌های مسکونی نیز در اکساگون وجود خواهند داشت، این شهر شناور عمدتا از صنایع، سایت‌های صنعتی و سایر مناطق مرتبط با امور لجستیکی تشکیل می‌شود.

بیشتر از سفر