نخست‌وزیر پاکستان حمله طالبان به مرزبانان و غیرنظامیان پاکستانی را محکوم کرد

در اثر تیراندازی‌های طالبان، شش تن از شهروندان پاکستانی کشته و ۱۷ تن زخمی شدند

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به حمله طالبان پاسخ داده و دولت پاکستان نیز با مسئولان طالبان در کابل تماس گرفته است-Banaras KHAN / AFP

شهباز شریف، نخست‎‌‌وزیر پاکستان، روز دوشنبه ۲۱ آذر در توییتی، «تیراندازی و شلیک بی‌دلیل نیروهای مرزی افغانستان[طالبان]» در مرز چمن-سپین بولدک را محکوم کرد.

نخست‌وزیر پاکستان نوشت: «شهادت چندین شهروند پاکستانی و زخمی شدن بیش از ده‌ها نفر مایه تاسف و مستحق شدیدترین محکومیت است.»

شهباز شریف در این توییت،‌ از طالبان به عنوان «حکومت افغانستان» نام برد و به آن‌ها گفت که باید تضمین دهند چنین حوادثی تکرار نخواهند شد.

وزارت خارجه پاکستان نیز در اطلاعیه‌ای، ضمن محکوم کردن این درگیری، از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان پاکستانی در نتیجه اصابت گلوله‌های طالبان ابراز تاسف کرد.

در نتیجه درگیری روز یکشنبه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در مرز سپین بولدک در استان قندهار، دست‌کم شش تن از شهروندان پاکستان کشته و ۱۷ تن زخمی شدند. ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به حمله طالبان پاسخ داده و دولت پاکستان نیز با مسئولان طالبان در کابل تماس گرفته است.

تاکنون از شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حمله در داخل افغانستان گزارش دقیقی در دست نیست؛ اما ویدیوهایی که از صحنه درگیری منتشر شده، شماری از شهروندان افغانستان را هم نشان می‌دهد که در نتیجه اصابت گلوله، کشته یا زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از گلوله‌های هاوان و راکت نیز به خانه‌ غیرنظامیان اصابت کرده‌ و تلفات و خساراتی به جا گذاشته‌اند.  دلیل اصلی این درگیری هنوز روشن نشده است.

حاجی زاید، سخنگوی استانداری طالبان در قندهار، در توییتی نوشت که پس از این درگیری، مرز سپین بولدک- چمن میان افغانستان و پاکستان به روی کامیون‌های حامل کالاهای تجاری و  مسافران بسته شد.

نور احمد، یک فرمانده طالبان در سپین بولدک، پایان وقت یکشنبه به رویترز گفت که درگیری مسلحانه پس از ملاقات هیئت‌های طالبان و نیروهای پاکستانی، متوقف شد و مذاکرات برای بازگشایی مرز نیز جریان دارد.

سخنگوی استانداری طالبان در قندهار نیز در توییتی افزود که صحبت‌ها میان هیئت‌های طالبان و دولت پاکستان برای از سرگیری فعالیت مرز سپین بولدک- چمن ادامه دارد.

در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه چندین بار با مرزبانان پاکستانی و ایرانی درگیر شده‌اند. ۲۲ آبان نیز یک مرد مسلح که گفته شد عضو طالبان است، در سپین بولدک به مرزبانان پاکستانی تیراندازی کرد که در نتیجه آن، یک مرزبان پاکستانی کشته و یک نفر زخمی شد. پاکستان در واکنش به آن حمله، به مدت یک هفته مرز خود را به روی افغانستان بست و تردد کالاهای تجاری و مسافران میان افغانستان و پاکستان متوقف شد.

مرز سپین بولدک از شلوغ‌ترین و پرترددترین نقاط مرزی افغانستان و پاکستان است و روزانه صدها مسافر از طریق آن تردد می‌کنند و کالاهای تجاری فراوانی نیز از این مرز بین دو کشور جابجا می‌شوند.

بیشتر از جهان