خانواده دانشجویان بازداشتی: سرمایه‌های جامعه پشت میله‌های زندان‌اند

اعتراض‌های دانشجویی از اصفهان تا دامغان؛ دانشجو بیدار است، حامی کردستان است

در هشتادوهفتمین روز از خیزش سراسری ایرانیان، اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران ادامه یافت و ده‌ها دانشجو در اعتراض به سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان و صدور احکام اعدام برای معترضان از رفتن سر کلاس‌های درس خودداری کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی روز یکشنبه ۲۰ آذر، در اعتراض به ممنوع‌الوردی دانشجویان تعلیقی تحصن کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. ویدیوها و تصاویر متعددی هم از تجمع دانشجویان علامه طباطبایی در پردیس مرکزی این دانشگاه در اعتراض به صدور احکام اعدام برای معترضان و «مرگ مشکوک» دانشجوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه منتشر شد.

گفته می‌شود با ادامه یافتن این تجمع، خودروهای نیروهای امنیتی مقابل در ورودی دانشگاه مستقر شدند تا با تهدید و ارعاب، از ادامه تجمع اعتراضی دانشجویان جلوگیری کنند. دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی روز شنبه هم در اعتراض به بازداشت خشونت‌آمیز یکی از دانشجویان به نام محمد شباهتی در پردیس مرکزی و مقابل دفتر رئیس امور فرهنگی دانشگاه، تحصن کرده بودند.

 دانشجویان دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی نیز روز یکشنبه با در دست داشتن کاغذهای سفید، اعتراض نمادین خود را به روند سرکوب اعتراض‌ها در ایران نشان دادند. بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی نیز در اعتراض به بازداشت گسترده دانشجویان در اعتصاب کامل بود.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل هم در حمایت از دانشجویان تعلیقی و در اعتراض به احکام اعدام و سرکوب‌هاب فراگیر، تجمع پرشماری را برگزار کردند و شعارهایی مانند «محسن ما رو بردند، جنازه‌شو آوردن» و «سکوت تو سلاح می‌شه، سپاهی وحشی‌تر می‌شه» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه دامغان نیز در اعتراضی نمادین، مقابل خوابگاه دانشگاه، طناب‌های دار را بر درخت‌های خشکیده آویزان کردند.

در دانشگاه هنر اصفهان، دانشجویان دور هم جمع‌ شدند و سرودهای انقلابی را همخوانی کردند. آنان همچنین شعارهایی مانند «کرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری» و «دانشجو بیدار است، حامی کردستان است» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان هم روز یکشنبه در اعتراض به آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشکده شیمی این دانشگاه و کشته شدن دانشجویی با نام حسین مرادی، تجمع پرشماری برگزار کردند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور به نقل از دانشجویان حاضر در حادثه آتش‌سوزی نوشت: «حسین مرادی در حال کار روی داده‌های خود در لپ‌تاپ بود و هیچ کار آزمایشگاهی انجام نمی‌داد؛ اما مسئولان دانشگاه در تنها واکنش رسمی خود، قصور را از خود خارج دانستند و مسئولیت حادثه‌ پیش‌آمده را به گردن این دانشجوی جان‌باخته نهادند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیش‌تر نوشته بود در حالی‌ که آزمایشگاه‌های دانشکده صنعتی اصفهان به وسایل اطفای حریق مجهز نیستند، رئیس دانشگاه برای حصارکشی خوابگاه دختران هزینه زیادی صرف کرده است. حسین مرادی، عصر شنبه ۱۹ آذر، در واقعه آتش‌سوزی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در حال حاضر ۱۴۳ مرکز دانشگاهی در سراسر ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند و نهادهای امنیتی تاکنون ۶۲۵ دانشجو را بازداشت کرده‌اند.

خانواده‌های دانشجویان بازداشتی هفت دانشگاه تهران روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک، به سرکوب، بازداشت و تعلیق دانشجویان اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است که پس از «برخوردهای قهرآمیز و امنیتی»، تعدادی از دانشجویان به صورت مشروط آزاده شده‌اند اما بسیاری هنوز در بازداشت‌اند و برخی نیز به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند. به گفته آنان، «در حالی‌ که دانشگاه باید بستری برای رشد و تعالی فرزندان این سرزمین و فرصتی برای پرداختن بهترین‌های جامعه به مصائب و مشکلات ایران باشد، در این روزها از حضور شایسته‌ترین فرزندانش منع شده است».

خانواده دانشجویان بازداشتی در ادامه نوشتند که با وجود پیگیری‌های هرروزه، برای کمک به فرزندانشان «عزم و اراده‌ای» ندیده‌اند و دانشجویان بازداشتی که سرمایه‌های حال و آینده جامعه‌اند، بهترین سال‌های عمرشان را که می‌توانند صرف عمران و توسعه کشور کنند، پشت میله‌های زندان از دست می‌دهند.

خانواده دانشجویان بازداشتی در پایان، بازداشت دانشجویان را «خسرانی فجیع» توصیف کردند و از هرکس که توان یاری دارد، درخواست کمک کردند تا از ادامه این روند جلوگیری و احکام سنگین علیه دانشجویان شکسته شود.

آنان همچنین افزودند که تا آزادی تمام دانشجویان بازداشتی به تلاش خود ادامه خواهند داد.