جمیما خان؛ از سیاست و ورزش در پاکستان تا ساخت فیلم عاشقانه کمدی

جمیما خان با فیلم «چه ربطی به عشق دارد؟» در جشنواره فیلم دریای سرخ حضور داشت

جمیما که زمانی با عمران خان، بازیکن کریکت و نخست‌وزیر سابق پاکستان، ازدواج کرده بود، حدود یک دهه در پاکستان زندگی کرد-AFP

جمیما خان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده مستقل سینما و تلویزیون بریتانیا، در نگارش فیلمنامه «چه ربطی به عشق دارد؟» که دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ در جده را افتتاح کرد، برای اولین بار از تجربه شخصی‌ خود بهره گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمیما گلدن‌اسمیت که به جمیما خان مشهور است، در خانواده‌ای ثروتمند و سرشناس به دنیا آمد.

مادرش، لیدی آنابل گلداسمیت، فعال اجتماعی و نویسنده، و پدرش سِر جیمز گلداسمیت، تاجر فرانسوی-انگلیسی و از خانواده معروف گلداسمیت بود. برادر جمیما، زک گلداسمیت، نیز یکی از سیاستمداران بریتانیایی است که در سال ۲۰۱۶ نامزد شهرداری لندن بود.

جمیما خان قبلا به عنوان روزنامه‌نگار و ویراستار برای نشریه ونیتی فیر کار می‌کرد و مدتی هم معاون سردبیر نشریه نیواستیستمن بود.

او که زمانی با عمران خان، بازیکن پیشین کریکت و نخست‌وزیر سابق پاکستان، ازدواج کرده بود، حدود یک دهه در پاکستان زندگی کرد و از این تجربه برای خلق این کمدی-رمانتیک که بین لندن و لاهور شکل می‌گیرد، بهره برد.

فیلم داستان عشق و ازدواجی بین فرهنگی است که شکار کاپور آن را کارگردانی کرده است و لیلی جیمز، شهزاد لطیف و اما تامپسون در آن بازی می‌کنند.

آثار خان در جشنواره‌های مختلف سینما و تلویزیون نامزد یا برنده جوایز متعددی شده‌اند. از جمله مستند «خیانت کلینتون» که او تهیه‌کننده اجرایی آن بود، نامزد جوایز امی شد. فصل سوم سریال «داستان‌های جنایی آمریکایی» هم که به رسوایی کلینتون و لوینسکی می‌پردازد، نامزد بهترین تهیه‌کننده در گلدن گلوب و امی بود.

 

بیشتر از زندگی