گفت‌وگوهای پکن و ریاض بر سر تامین انرژی و چگونگی پرداخت‌ها

هر گونه اقدام ریاض در راستای کنار گذاشتن دلار آمریکا در معاملات نفتی، یک «زلزله سیاسی» به‌حساب می‌آید

همان‌طور که از پیش انتظار می‌رفت مسائل اقتصادی و گسترش همکاری‌های تجاری چین و عربستان سعودی، به‌ويژه در حوزه مسائل مرتبط با تامین انرژی، محور گفت‌وگوهای شی جین‌پینگ، رئيس‌جمهوری چین، با مقام‌های ارشد عربستان سعودی، بود.

روز جمعه، در جریان نشست مشترک رهبران کشورهای عربی منطقه در ریاض با رئيس‌جمهوری چین، تامین انرژی چین و چگونگی انجام معاملات نفتی، در راس گفت‌وگوها بود.

سفر سه‌روزه رئیس‌جمهوری چین به عربستان سعودی، در حالی برگزار شد که روابط واشنگتن و ریاض، بر سر تصمیم ریاض برای کاهش تولید نفت تیره شده است. حال موضوع جایگزینی دلار آمریکا نیز از سوی چین مطرح شده است.

کاهش تولید نفت، به افزایش قیمت‌های جهانی می‌انجامد. این مسئله، جدا از آنکه اقتصاد آمریکا را در شرایط تورمی کنونی زیر فشار بیشتر قرار می‌دهد، می‌تواند از دامنه تاثیر تحریم‌های نفتی علیه روسیه نیز بکاهد.

جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در جریان سفر تابستان امسال به ریاض تاکید کرد ایالات متحده از منطقه خارج نخواهد شد تا چین، روسیه یا ایران بتوانند خلأ موجود را پر کنند.

حال، پس از گذشت کمتر از شش ماه از سفر رئيس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، رئيس‌جمهوری چین در نشست مشترک با رهبران کشورهای عربی در ریاض گفت: این کشور تلاش می‌کند تا خرید نفت‌ و گاز خود را به یوآن چین انجام دهد. اقدامی که خبرگزاری رویترز در گزارش روز جمعه تصمیمی در راستای مقابله با تسلط دلار آمریکا در منطقه توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم دسامبر (۱۸آذرماه) در گزارشی نوشت: هر گونه اقدام عربستان سعودی برای کنار گذاشتن دلار آمریکا در معاملات نفتی، یک «زلزله سیاسی» به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته رویترز، در هنگامی که روابط واشنگتن و ریاض بر سر مجموعه‌ای از عوامل، از جمله روسیه و انرژی، پرچالش است، سفر رئیس‌جمهوری چین به ریاض می‌تواند به‌عنوان پیام «عدم مداخله» این دو کشور تعبیر شود. دو کشوری که یکی صادرکننده بزرگ نفت است و دیگری غول اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه در آغاز نشست مشترک رئیس‌جمهوری چین با سران کشورهای عربی منطقه گفت: این کشورها، مشتاقانه در انتظار شروع مرحله تازه‌ای از همکاری‌ها و مشارکت‌ با چین هستند.

بر اساس گزارش‌ها، علاوه بر موضوع نفت، چین و عربستان سعودی قصد دارند تا همکاری‌های خود در حوزه «انرژی‌های پاک» هم گسترش دهند.

به‌نوشته رویترز، ریاض و پکن تنها در حوزه «انرژی‌های پاک» ۳۴ قرارداد مختلف امضا می‌کنند. ارزش تقریبی این قراردادها ۳۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی با فناوری‌های پیشرفته در شهرهای مختلف منطقه، از جمله در خود عربستان سعودی و مشارکت در ساخت و توسعه شبکه‌های مخابراتی «نسل پنجم»، از دیگر حوزه‌هایی است که چین و سعودی قصد دارند به‌طور مشترک در منطقه پیش ببرند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال بامداد جمعه در گزارشی به‌نقل از کریگ سینگلتون، یک مقام سابق امنیت ملی ایالات متحده، نوشت: رئیس‌جمهوری چین آشکارا می‌خواهد از تصمیم‌ها و گام‌های اشتباه دولت بایدن در خاورمیانه، از جمله تیرگی روابط با ریاض، استفاده کند.

بیشتر از اقتصاد