مراکش، شگفتی‌ساز آفریقایی با بازیکنان چندملیتی

پدیده جام جهانی، تیمی منتخب از بازیکنان گوشه و کنار جهان که گاهی حتی عربی صحبت نمی‌کنند

مراکش چهارمین تیم آفریقایی است که موفق شده به یک‌چهارم نهایی جام جهانی صعود کند و در صورت عبور از سد تیم مدعی پرتغال می‌تواند به رکورد بی‌نظیری برسد- REUTERS/Bernadett Szabo

در پایان برد تاریخی مراکش مقابل اسپانیا در یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، وقتی خبرنگاری از سوفیان بوفال سوالی به زبان عربی پرسید، او بعد از کمی مکث پاسخ داد: «لطفا به زبان فرانسه بپرسید». هافبک آنژه فرانسه یکی از بازیکنان پرشمار مراکش است که به زبان رسمی این کشور تسلط ندارد.

هم‌زمان با نتایج خوب مراکش در جام جهانی قطر، این تیم آفریقایی زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفت و در گزارش یکی از روزنامه‌های بلژیکی آمده بود که آن‌ها در رختکن به چهار زبان مختلف صحبت می‌کنند. بازیکنان مراکش اکثرا بازیکنان دوملیتی‌اند که در کشورهای مختلف به دنیا آمده‌اند و به دلایل مختلف ترجیح داده‌اند که در تیم سرزمین اجدادی‌شان بازی کنند.

اشرف حکیمی که پنالتی آخر مراکش را وارد دروازه اسپانیا کرد، متولد مادرید است و در آکادمی رئال مادرید پرورش یافته است. یاسین بونو، دروازه‌بان مراکش که اجازه نداد هیچکدام از پنالتی‌های اسپانیا وارد دروازه‌اش شود، متولد کانادا است. ولید رکراکی، سرمربی موفق این تیم هم در فرانسه به دنیا آمده است.

پیش از جام جهانی تردیدهایی درباره انگیزه بازیکنان دوملیتی وجود داشت، ولی رکراکی بعد از برتری تیمش مقابل اسپانیا گفت که آن‌ها ثابت کردند که هیچ تفاوتی با بازیکنان متولد مراکش ندارند: «پیش از جام جهانی، بحث‌های مختلفی درباره بازیکنان متولد اروپا و بازیکنانی که متولد مراکش نیستند مطرح شد و رسانه‌ها سوال می‌کردند که چرا ما با بازیکنان متولد مراکش بازی نمی‌کنیم؟ من مجبور شدم برای این موضوع مبارزه کنم. این بازی نشان داد که همه آن‌ها مراکشی محسوب می‌شوند. وقتی پای تیم ملی در میان باشد، آن‌ها حاضرند جانشان را بدهند و تا آخرین نفس می‌جنگند. من متولد فرانسه‌ام و هیچکس نمی‌تواند تعصب من به کشور را داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رکراکی درباره امتیاز داشتن بازیکنان چندملیتی ادامه داد: «نکته مثبت داشتن بازیکنانی متولد آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هلند و بلژیک این است که هرکدام از آن‌ها فرهنگ فوتبال متفاوتی دارند و ترکیب خوبی ساخته‌اند که بابت آن خوشحالم.»

مراکش چهارمین تیم آفریقایی است که موفق شده به یک‌چهارم نهایی جام جهانی صعود کند و در صورت عبور از سد تیم مدعی پرتغال می‌تواند به رکورد بی‌نظیری برسد. هرچند تعداد زیادی از بازیکنان کلیدی مراکش در آکادمی‌های اروپایی پرورش یافته‌اند، ولی نمی‌توان از سهم فوتبال آفریقا در این افتخار گذشت.

رکراکی جزو اولین گروه مربیانی است که دوره «پرو لایسنس» کنفدراسیون فوتبال آفریقا در سال ۲۰۱۸ را گذراندند. او جوان، باانگیزه، بادانش و البته جاه‌طلب است. رکراکی ۴۷ ساله در آستانه بازی با پرتغال گفت: «آفریقا باید از خودش بپرسد که آیا توان قهرمانی جام جهانی را دارد؟»

مراکش علاوه بر کادر فنی و بازیکنانش برای بازی با پرتغال روی حمایت هواداران عرب حاضر در قطر هم حساب می‌کند، هرچند شکست دادن تیم پرستاره فرناندو سانتوز ماموریت خیلی سختی به نظر می‌رسد.

بیشتر از فوتبال