انسان در تشخیص نشانه پرخاشگری در سگ‌ ضعیف است

انسان میل دارد فرض را بر دریافت حس خوب از انسان‌ها و سگ‌ها بگذارد، چیزی که ممکن است جلو تشخیص دقیق تعامل‌های تهاجمی را بگیرد

برای کاهش احتمال گازگرفتن سگ‌، صاحبان سگ جدید می‌توانند از آموزش پیشرفته درباره رفتار سگ بهره گیرند- Canva

طبق مطالعه‌ای جدید که شاید بتواند به کاهش گازگرفتن سگ‌ها کمک ‌کند، انسان‌‌ها «به طرز حیرت‌آوری» در تشخیص رفتار پرخاشگرانه سگ‌ها و سایر افراد مشکل دارند.

دانشمندان موسسه «ماکس پلانک» آلمان می‌گویند انسان‌ها در موقعیت‌های اجتماعی مدام نشانه‌ها را تفسیر می‌کنند، و توانایی تشخیص اینکه فرد یا حیوان دیگری شاد است یا پرخاشگر، مزایای تکاملی عمده‌ای دارد.

این مطالعه تازه که روز چهارشنبه [۷ دسامبر - ۱۶ آذر] در نشریه «پلوس وان» (Plos One) منتشر شد، بررسی کرده است که افراد چقدر می‌توانند تعاملات اجتماعی را ارزیابی کنند، و نشان داد که انسان در ارزیابی پرخاشگری چندان موفق نیست.

در این پژوهش، ۹۲ شرکت‌کننده بزرگسال چند کلیپ کوتاه از شروع تعامل غیرکلامی بین دو کودک، دو سگ خانگی، یا دو میمون بربری (ماکاکا سیلوانوس) تماشا کردند.

این ویدیوها حاوی نشانه‌هایی درباره ماهیت تعامل، مثل حالت بدن و حالت چهره بود.

اما درست پیش از اینکه تعامل رخ دهد، تمام می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان از نیمی از شرکت‌کنندگان خواستند این تعامل را با [یکی از] عنوان‌های تهاجمی، خنثی یا بازیگوشانه دسته‌بندی کنند، و از نیمی دیگر خواستند از بین سه گزینه ممکن، نتیجه را پیش‌بینی کنند.

آن‌ها توضیح دادند که هرچند شرکت‌کنندگان در هر دو شیوه غالبا بهتر از پیش‌بینی‌های تصادفی عمل کردند، ارزیابی درستی از تعامل‌های تهاجمی در سگ‌ها و انسان‌ها نداشتند.

طبق این مطالعه، شرکت‌کنندگان تعامل‌های بازیگوشانه را دقیق دسته‌بندی کردند که در ۷۰ درصد موارد درست بود.

اما [نویسندگان این مطالعه] تاکید کردند که [شرکت‌کنندگان] در پیش‌بینی نتیجه تعامل‌های تهاجمی در سگ‌ها «بسیار ضعیف» بودند.

دانشمندان همچنین دریافتند که افرادی که نتایج یکی از گونه‌ها [حیوانی یا انسان] را درست پیش‌‌بینی می‌کنند، عملکردی بهتر از میانگین برای ارزیابی گونه‌های دیگر دارند.

به گفته این پژوهشگران، انسان میل دارد فرض را بر دریافت حس خوب از انسان‌ها و سگ‌ها بگذارد، چیزی که ممکن است جلو تشخیص دقیق تعامل‌های تهاجمی را بگیرد.

برای کاهش احتمال گازگرفتن سگ‌، صاحبان سگ جدید می‌توانند از آموزش پیشرفته درباره رفتار سگ بهره گیرند و تشخیص تعامل‌های تهاجمی را بیاموزند.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند:«انسان‌ها در دسته‌بندی و پیش‌بینی موقعیت‌های اجتماعی با سایر انسان‌ها، سگ‌ها و میمون‌ها عملکرد عمدتا خوبی دارند، اما به شرایط بستگی دارد. با کمال تعجب، انسان‌ها پرخاشگری سگ‌ها را دست‌کم می‌گیرند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی