کرملین می‌گوید روسیه به «آزادسازی» بخش‌های ضمیمه شده اوکراین ادامه می‌دهد

روسیه می‌گوید برای آزادسازی مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا «کار زیادی در پیش است»

اوکراین، غرب و بیشتر کشورهای سازمان ملل این همه‌پرسی را جعلی و غیرقانونی دانستند و رد کردند - SERGEY BOBOK / AFP

کرملین گفت نیروهایش همچنان قصد دارند بخش‌هایی از اوکراین را که مسکو [به روسیه] ضمیمه کرده و ادعا می‌کند متعلق به این کشور است، «آزاد» کند.

روز پنجشنبه که از دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره اهداف «کارزار نظامی» روسیه در اوکراین سوال کردند، گفت که روسیه هنوز باید بخش‌هایی از مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را «آزاد» کند.

این امر پس از آن است که مسکو اعلام کرد بعد از برگزاری به‌اصطلاح همه‌پرسی در ماه سپتامبر، آن چهار منطقه را ضمیمه کرده است. اوکراین، غرب و بیشتر کشورهای سازمان ملل این همه‌پرسی را جعلی و غیرقانونی دانستند و رد کردند.

هیچ‌یک از این استان‌ها به‌طور کامل تحت کنترل روسیه نیست.

از پسکوف پرسیدند که آیا روسیه قصد دارد قلمروهای بیشتری را فراتر از این چهار منطقه ضمیمه کند یا خیر.

«در این مورد شکی نیست. دست‌کم بیانیه‌ای در این زمینه صادر نشده است؛ اما با وجود این، کار زیادی برای آزادسازی این مناطق در پیش است، در تعدادی از مناطق جدید فدراسیون روسیه، سرزمین‌های اشغالی هست که باید آزاد شود.»

و ادامه داد: «منظورم بخشی از جمهوری دونتسک و همین‌طور منطقه‌ای است که بخشی از فدراسیون روسیه شد و دوباره به تصرف نیروهای اوکراینی درآمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش روسیه ماه گذشته تمام بخش‌های استان خرسون که در کرانه غربی رودخانه دنیپرو تصرف کرده بود، ازجمله مرکز استان، شهر خرسون را ترک کرد. اوکراین نیروهای روسی را از منطقه کوچکی در استان لوهانسک بیرون رانده بود.

پسکوف همچنین گفت که کرملین در برابر حملات اوکراین به شبه‌جزیره الحاقی کریمه به مسکو بعد از آنکه ارتش روسیه یک پهپاد را در نزدیکی بزرگترین شهر آن سرنگون کرد، آسیب‌پذیرتر است.

او افزود: «به‌طور قطع خطرهایی هست چون طرف اوکراینی سیاست سازماندهی حملات تروریستی را ادامه می‌دهد، اما از سوی دیگر، اطلاعاتی که به ما رسیده نشان می‌دهد اقدام‌های متقابل موثری در حال انجام شدن است.»

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت که روسیه تلاش می‌کند جنگ در اوکراین را «متوقف» کند تا برای «حمله بزرگتری در بهار آینده» آماده ‌شود.

استولتنبرگ افزود: «چیزی که اکنون می‌بینیم این است که روسیه تلاش می‌کند دست‌کم برای مدتی کوتاه نوعی «توقف» در این جنگ به وجود آورد تا بتواند به آرایش نظامی مجدد، بازیابی و بهسازی [نیروهایش] بپردازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌طور جداگانه هشدار داده است که خطر هسته‌ای رو به افزایش است و مسکو با «تمام ابزار موجودی که در اختیار دارد» مبارزه خواهد کرد.      

او گفت: «این باور که روسیه در هیچ شرایطی ابتدا از چنین سلاح‌هایی استفاده نمی‌کند،به این معنا است که ما نمی‌توانیم طرف دوم باشیم که در پاسخ از آن‌ها استفاده می‌کند – چون در صورت حمله به قلمرو ما، امکان این کار بسیار کم است.»

«با این حال، ما راهبردی داریم... یعنی سلاح‌های کشتار جمعی، سلاح‌های هسته‌ای را به منزله دفاع در نظر می‌گیریم – همه این‌ها حول به‌اصطلاح حمله تلافی‌جویانه است؛ یعنی اگر حمله کنند، جواب می‌دهیم‌.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان