باختر: چهار پناهجوی افغان با شلیک نیروهای مرزی ایران کشته شدند

طالبان نیروی مرزی آموزش دیده در نوار مرز با ایران و پاکستان ندارند

خطر سفر قاچاقی به ایران زیاد است-MOHAMMAD JAVADZADEH / IRANIAN RED CRESCENT / AFP

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داد که در نتیجه شلیک نیروهای مرزی ایران به کاروان پناهجویان افغان، چهار پناهجو کشته و دست‌کم ۱۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به نقل از باختر، این رویداد شامگاه سه‌شنبه ۱۵ آذر، در روستای «خاش و سراوان» استان سیستان و بلوچستان هنگامی رخ داد که کاروان حامل پناهجویان غیرقانونی افغان وارد ایران ‌شدند.

باختر نوشت که کاروان حامل پناهجویان افغان پس از شلیک نیروهای مرزی ایران، از جاده منحرف و واژگون شده است.

در گزارش باختر آمده است: «‌جوانان پناهجوی افغان در مرز ایران با افغانستان، انواع شکنجه‌ها ازجمله کشتار را بارها شاهد بوده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سلطه طالبان بر افغانستان، لحن خبرگزاری باختر در مورد برخورد جمهوری اسلامی ایران با پناهجویان افغان تند شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون درباره این ادعای خبرگزاری باختر اظهار نظری نکرده‌اند.

در مدت ۱۵ ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان، فقر و گرسنگی به بالاترین سطح رسیده است و به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب، کارجویان افغان مجبور‌ند که سفر قاچاقی به ایران را با تمام خطرهایش انتخاب کنند.

خطر سفر قاچاقی به ایران زیاد است و احتمال کشته شدن در مسیر وجود دارد. یکی از دلایل افزایش آمار سفر قاچاقی به ایران، محدودیت شدید طالبان در مورد توزیع گذرنامه برای شهروندان افغان است. طالبان عمدا نمی‌خواهند که روند توزیع گذرنامه را تسریع کنند.

طالبان نیروی مرزی آموزش‌دیده در نوار مرزی با ایران و پاکستان ندارند و از عبور کاروان‌های افغانی که قصد سفر قاچاقی به ایران دارند، هیچ ممانعتی صورت نمی‌گیرد.

اغلب متقاضیان سفر قاچاقی به ایران در استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان جمع می‌شوند و از طریق خاک پاکستان به ایران می‌روند. برخی از پناهجویان افغان ادعا می‌کنند که مورد ضرب‌و‌شتم، شکنجه و بازداشت نیروهای مرزی ایران قرار گرفته‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون حقوق پناهندگان را امضا کرده و ملزم به رعایت آن است.

بر اساس آمار نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران، هم‌اکنون بیش از چهار میلیون مهاجر افغان در این کشور زندگی می‌کنند. با سقوط حکومت پیشین افغانستان‌، شمار زیادی از کارمندان دولتی و نظامیان پیشین نیز به ایران مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر از جهان