طالبان: نگرانی هند و آسیای میانه از فعالیت تروریست‌ها بی‌جا است

دولت هند سه‌شنبه ۱۵ آذر، میزبان نشست امنیتی با حضور مشاوران امنیت ملی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان بود

طالبان گفتند اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود-MOHSEN KARIMI / AFP

وزارت خارجه طالبان چهارشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر)، نگرانی مشاوران امنیت ملی هند و کشورهای آسیای میانه در مورد تهدیدهای امنیتی در افغانستان را  بی‌جا خواند.

این وزارتخانه از برگزاری این گونه نشست‌ها برای ایجاد هماهنگی بهتر در راستای تامین امنیت و مصونیت منطقه استقبال کرده است.

در اعلامیه‌ این وزارت‌خانه آمده است: «در اعلامیه نشست یاد شده که ابراز نگرانی مبنی بر فراهم کردن سرپناه، آموزش، پلان و حمایت مالی از هراس‌‌افکنان (تروریست‌ها) در خاک افغانستان در شرایط کنونی را بیجا می‌پندازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اعلامیه همچنین آمده است که «امارت اسلامی» به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان، کشورهای منطقه و جهان را تهدید کند یا در امور داخلی این کشور مداخله کند.

وزارت خارجه طالبان ابراز امیدواری کرد که نمایندگانشان در دور دوم نشست مشاوران امنیت ملی هند و کشورهای آسیای میانه که در ماه می ۲۰۲۳ در قزاقستان برگزار می‌شود، دعوت شوند.

سه‌شنبه ۱۵ آذر، دولت هند میزبان نشست امنیتی با حضور مشاوران امنیت ملی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان بود.

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، در این نشست از حضور و فعالیت شبکه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار ایجاد اجماع منطقه‌ای در برابر تهدید تروریست‌ها شد.

او هشدار داد که گسترش تبلیغ‌های تروریستی، جذب نیرو و تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های مالی از طرف شبکه‌های تروریستی، پیامدهای امنیتی در سطح منطقه دارد. مشاور امنیت ملی هند پیشنهاد کرد که در مقابل تهدیدها از طرف افغانستان به‌طور جمعی اقدام کنند.

این برای نخستین باری بود بود که هند نشست امنیتی با حضور مقام‌های امنیتی کشورهای آسیای میانه را میزبانی کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دوم آذر، در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان پایتخت ارمنستان گفته بود که خطر نفوذ تروریست‌های بین‌المللی در کشورهای آسیای میانه زیاد است. او افزود که وضعیت افغانستان چالش‌برانگیز است و احتمال نفوذ شبه‌نظامیان به کشورهای عضو این سازمان وجود دارد.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و تعداد دیگری از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

گفته می‌شود که فعالیت این گروه‌ها، طی ۱۵ ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان گسترش یافته است و کشورهای همسایه از تهدیدهای امنیتی در امتداد مرزها نگران‌اند و تلاش می‌کنند که اجماع منطقه‌ای برای از میان برداشتن یا کاهش این تهدیدها ایجاد کنند.

بیشتر از جهان