کره زمین در کابل؛ طالبان در این نقشه کشمیر را کشوری مستقل به حساب آورده‌اند

در این نقشه کره زمین که در کابل نصب شده، بخش‌هایی از پاکستان و ایران به افغانستان ملحق شده است

شهرداری طالبان در کابل، روز سه‌شنبه ۱۶ آذر، از یک نماد طراحی و ساخته‌شده از کره زمین با قطر حدود هشت متر، در چهارراه دهنه باغ  و در یک منطقه پرتردد در کابل، رونمایی کرد. براساس این نقشه از کره زمین، کشمیر یک کشور مستقل است و بخش‌هایی از ایران و پاکستان نیز به افغانستان ملحق شده است. طبق این نقشه، افغانستان با قزاقستان نیز هم‌مرز است. این در حالی است که افغانستان با قزاقستان مرز مشترک ندارد و کشمیر نیز میان هند و پاکستان تقسیم شده است و کشور مستقلی به حساب نمی‌آید. شهرداری طالبان این اقدام را «ابتکاری مهم در راستای بازسازی افغانستان» توصیف و با پخش ویدیو و عکس‌هایی در فضای مجازی آن را برجسته کرد.

در این نقشه، افغانستان با رنگ پرچم طالبان برجسته‌تر از هر کشور دیگری کشیده شده است. براساس این نقشه، بخش‌هایی از پاکستان از جمله پیشاور و ایالت‌هایی هم‌مرز با افغانستان همچون خیبرپختون‌خواه نیز به افغانستان ملحق شده‌اند. براساس یک ادعای تاریخی، خیبرپختون‌خواه و پیشاور متعلق به افغانستان است، زیرا براساس معامله بین امیر محمد یعقوب خان و عبدالرحمان خان، این بخش‌ها به کمپانی هند شرقی بریتانیا واگذار شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۸۹۳، عبدالرحمان خان، توافقنامه دیورند را با کمپانی هند شرقی امضا کرد که براساس آن، خط (مرز) دیورند میان افغانستان و پاکستان، به‌عنوان مرز رسمی مشخص شد. دولت‌های افغانستان در یک قرن گذشته از جمله رژیم طالبان، مرز دیورند میان افغانستان و پاکستان را به رسمیت نشاخته‌اند. پاکستان برای محافظت از مرزهایش و همچنین با هدف جلوگیری از ورود تروریست‌ها و قاچاقچیان از داخل افغانستان به این کشور، با نصب سیم خاردار از مرز مشترک خود با افغانستان محافظت می‌کند، اما طالبان تاکنون چندین بار مانع از انجام این کار شده‌اند.

عصمت‌الله حبیبی، مهندسی که کار نقاشی و رنگ‌آمیزی کره زمین نصب‌شده در چهارراه دهنه باغ در شهر کابل را انجام داده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما افغانستان را در این نقشه برجسته کردیم تا مردم کشورشان را بشناسند. ما امیدواریم جهان نیز آن را به رسمیت بشناسد.»

طالبان طی ۱۵ ماه سلطه بر افغانستان، تلاش فراوانی به خرج دادند تا از طرف دولت‌های جهان به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت شناخته شوند. در این مدت، بسیاری از دولت‌های جهان، پیش‌شرط‌هایی را برای به رسمیت شناختن طالبان مطرح کردند که مهم‌ترین آن‌ها خودداری از نقض حقوق بشر، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بدون هیچ محدودیتی به روی زنان و دختران و لغو قوانین سختگیرانه علیه زنان‌اند.