دبیرکل سازمان ملل: بشر «سلاح انقراض جمعی» است

«هماهنگی ما با طبیعت از میان رفته است، در واقع داریم سازی کاملا متفاوت می‌زنیم»

رئیس سازمان ملل می‌گوید حاصل اجلاس کوپ ۱۵ باید آشتی انسان‌ با طبیعت باشد - AFP

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید بشر «سلاح انقراض جمعی» است که «فقط بر نابودی متمرکز است».

آنتونیو گوترش در سخنرانی‌ خود در افتتاحیه کوپ‌۱۵ در مونترال کانادا، خطاب به نمایندگان حاضر در این رویداد متمرکز بر تنوع زیستی گفت برای اجرای اقدام‌هایی با هدف پیشگیری از «جنگ علیه طبیعت» مردم جهان، نباید «هیچ بهانه و تاخیری» در میان باشد.

او گفت: «هماهنگی ما با طبیعت از میان رفته است. در واقع داریم سازی کاملا متفاوت می‌نوازیم.»

«صدها سال است در سراسر جهان با ابزارهای نابودگرمان هرج‌ومرج و ناهنجاری به راه انداخته‌ایم. جنگل‌زدایی و بیان‌زایی از اکوسیستم‌هایی که زمانی شکوفا بودند، ویرانه ساخته‌اند.»

«زمین و آب‌وهوای ما با مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها مسموم شده و غرق در پلاستیک است. اعتیاد ما به سوخت‌های فسیلی به‌هم‌ریختگی اقلیمی را در پی داشته است- از وقوع موج‌های گرما و آتش‌سوزی در جنگل‌ها گرفته تا گرمازدگی و وقوع خشکسالی در جوامع یا غرق و نابود شدن آن‌ها بر اثر سیل‌های هولناک.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید حاصل اجلاس کوپ ۱۵ باید آشتی انسان‌ با طبیعت باشد نه آنکه با انگیزه کسب سود، به نابودی آن کمر بندد.

او افزود: «شرکت‌های چندملیتی دارند حساب‌های بانکی خود را پر و جهان ما را از مواهب طبیعی تهی می‌کنند.»

«اکوسیستم‌ها بازیچه‌ای برای کسب سود شده‌اند. با اشتهای سیری‌ناپذیر که برای رشد اقتصادی بی‌مهار و نابرابر داریم، بشریت به سلاحی برای انقراض جمعی تبدیل شده است. با طبیعت مثل توالت برخورد می‌کنیم. با این کار در نهایت داریم خودکشی می‌کنیم.»

«رویاهای توهم‌آمیز میلیاردرها به کنار؛ ما برای زندگی سیاره دومی نداریم. باید همین قلمرویی را که در اختیار داریم، بهبود دهیم. باید همین نعمت شگفت‌انگیز را گرامی بداریم. باید با طبیعت از در آشتی درآییم. تمنا می‌کنم کار درست را انجام دهید و برای کمک به طبیعت آستین بالا بزنید.»

«برای کمک به تنوع زیستی قدم بردارید. برای کمک به بشریت آستین بالا بزنید. بیایید دست‌دردست هم به یک چارچوب بلندپروازانه- پیمان آشتی با طبیعت- برسیم و همان را عرضه کنیم و جهانی بهتر، سبزتر، آبی‌تر و زیست‌پایدارتر برای فرزندانمان به جا بگذاریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان