تغییرات اقلیمی حیات وحش را دچار زوال می‌کند

زمین هرچه بیشتر به دشمن حیات وحش بدل می‌شود و یافته‌های جدید نشان‌دهنده کاهش ۶۹ درصدی جمعیت آن‌ها در سراسر جهان است

ادغام حیات وحش در اقتصاد روستایی جنوب آفریقا، باعث ایجاد سالم‌ترین جمعیت‌های حیات وحش و زیستگاه‌ها می‌شود  - Canva

طبق یافته‌های نمایه زیستی سیاره زمین (The Living Planet Index)، گزارشی که صندوق جهانی حیات وحش طبیعت (WWF) و انجمن جانورشناسی لندن منتشر کرده، تغییرات اقلیمی به کاهش ۶۹ درصدی جمعیت حیات وحش جهان منجر شده است.

ربکا شاو، محقق ارشد صندوق جهانی حیات وحش طبیعت (World Wildlife Fund for Nature) و نویسنده این گزارش نمایه‌ای، گفت: «نمایه زیستی سیاره زمین دیدگاه معاصر در زمینه سلامت گروه‌های حیات وحش است که در عملکرد طبیعت سراسر زمین نقش زیربنایی دارند.»

این نمایه شامل داده‌های جمعیت حیات‌ وحش از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ است. این اطلاعات بر مبنای پایش حدود ۳۲ هزار راس از پنج هزار و  ۲۳۰ گونه از مهره‌داران است؛ اما در این مطالعه، بی‌مهرگان که اکثریت گونه‌ها را تشکیل می‌دهند، بررسی نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاو گفت: «جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر به تنوع زیستی و احیای اکوسیستم‌های حیاتی باید برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی فزاینده، محیط زیستی و سلامت عمومی در راس دستور کار جهانی قرار گیرد.»

موگادی ماسدی، مدیر و هماهنگ‌کننده طرح‌ در ائتلاف توسعه فیل هابو (اچ‌ئی‌دی‌تی)، گفت ادغام حیات وحش در جوامع روستایی یک اقدام مهم برای بقای حیات وحش و حفاظت از تنوع زیستی در طبیعت است.

او افزود ادغام حیات وحش در اقتصاد روستایی است که تضمین می‌کند در جنوب آفریقا سالم‌ترین جمعیت‌های حیات وحش و سالم‌ترین زیستگاه‌ها پدید بیایند.

به گفته ماسدی، در سال‌های اخیر بسیاری از جوامع در شمال‌غربی بوتسوانا آثار تغییرات اقلیمی را که معیشت آن‌ها را تهدید می‌کند، احساس کرده‌اند.

«بارش‌ها به پر شدن دوباره سیستم‌های آب زیرزمینی منجر شده است و این جوامع از این فرصت برای استفاده از ذخایر آب زیرزمینی استفاده می‌کنند». ماسدی خاطرنشان کرد تنها چالش این است که مناطق بسیاری داریم که تحت حفاظت دولت‌اند، اکثر فضاهای حیات وحش بیرون از این مناطق قرار دارد، این محدوده در جنوب آفریقا کمی بیش از ۶۰ درصد است و ۶۳ درصد از فقیرترین مردم آفریقا در همین مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

او افزود: «آنان هزینه‌های زندگی در کنار حیات وحش را متحمل می‌شوند اما باقی جهانیان از عمده منافع آن بهره‌مندند.»

دولت نیز از طریق وزارت محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی و گردشگری بر لزوم بهبود تاب‌آوری اقلیمی و همکاری با جوامع محلی برای رسیدن به این هدف تاکید کرده است. فیلدا کرنگ، رئیس این وزارتخانه، گفته باید در این مورد رویکردی کل‌نگر اتخاذ شود.

«این وزارتخانه در حال کار روی مدل‌هایی برای جوامع است تا تنوع زیستی، اکوسیستم‌های طبیعی و جوامع انسانی از طریق منطقه‌بندی بر اساس حساسیت‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها حفظ شود؛ مدل‌هایی که در یافتن روش‌هایی پایدار برای سازگاری آن‌ها با تغییرات اقلیمی به آن‌ها کمک کند.»

انتشار این مقاله در اینجا قسمتی از برنامه روزنامه‌نگاری حفاظت از آفریقا (African Conservation Journalism Programme) است که با پشتیبانی مالی طرح «اکنون ووکا: کنش‌گری» (VukaNow: Activity) یو‌اس‌ای‌آی‌دی در آنگولا، بوتسوانا، موزامبیک و زیمباوه اجرا می‌شود. این برنامه را نهاد حفاظتی بین‌المللی فضاسازی برای جانوران تنومند (Space for Giants) با هدف گسترش دامنه روزنامه‌نگاری حفاظت و محیط زیست در آفریقا که می‌خواهد بازیگران بیشتری را به عرصه مناقشه حفاظت در جهان بیاورد، اجرا می‌کند.

متن کامل مطلب را در اینجا بخوانید.

© The Independent

بیشتر از جهان