سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای: یک نفتکش ایرانی وارد ونزوئلا شد

ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا‌ قرار دارند

برخی از نفتکش‌ها برای خدمات‌رسانی به کشورهای تحت تحریم، خارج از رادار و گاهی بدون بیمه مناسب فعالیت می‌کنند-VENEZUELAN MINISTRY OF POPULAR POWER FOR COMMUNICATION (MINCI) / AFP

سازمان غیر‌دولتی اتحاد علیه ایران هسته‌ای روز سه‌شنبه، ۱۵ آذرماه، اعلام کرد یک نفتکش ایرانی حامل حدود دو میلیون بشکه نفت فوق سبک این هفته وارد آب‌های ونزوئلا شد.

ونزوئلا و ایران اخیرا همکاری خود را عمدتا به‌روش سوآپ گسترش داده‌اند که براساس آن، ایران برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا نفت سبک برای پالایش و تهیه رقیق‌کننده‌ها برای تولید نفت خام با کیفیت برای صادرات، فراهم می‌کند. شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیز درعوض، نفت و سوخت سنگین ونزوئلا را به ایران می‌رساند.

کلر جونگمن، رئیس سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، به خبرگزاری رویترز گفت: «نفتکش «دور» (Dore) با پرچم ایران، روز دوشنبه در تصاویر ماهواره‌ای در نزدیکی ترمینال خوزه شرکت نفت دولتی ونزوئلا دیده شده است.» او افزود که این نفتکش ماه اکتبر در نزدیکی عسلویه در استان بوشهر ایران دیده شده بود.

شرکت نفت دولتی ونزوئلا به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخی نداد.

داده‌های نظارتی شرکت «رفینیتیو ایکون» (Refinitiv Eikon) نشان می‌دهد که فرستنده نفتکش «دور» در اواخر اکتبر و پس از بارگیری محموله میعانات، خاموش بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس برنامه‌های داخلی صادرات شرکت نفت دولتی ونزوئلا، در ماه نوامبر دو ابرنفتکش مرتبط با ایران از آب‌های ونزوئلا حرکت کرده‌اند که حامل نفت خام و نفت کوره ونزوئلا برای شرکت بازرگانی نفت ایران بودند. گفته‌ می‌شود که یک ابرنفتکش دیگر قصد دارد در ماه دسامبر از ترمینال خوزه ونزوئلا حرکت کند و محموله نفت کوره را برای شرکت بازرگانی نفت ایران حمل کند.

طبق اسناد داخلی شرکت، ایران با احتساب محموله‌های نفتکش «دور»، در سال جاری بیش از ۲۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی را به شرکت نفت دولتی ونزوئلا ارسال کرده است. ایران همچنین در چندین پروژه پالایشی در ونزوئلا با هدف کمک به شرکت نفت دولتی این کشور برای احیای تولید سوخت موتور مشارکت دارد.

ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا‌ قرار دارند. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، پس از آنکه انتخاب مجدد نیکلاس مادورو را انتخابی تقلبی خواند، تحریم‌های نفتی برای ونزوئلا وضع کرد. واشنگتن به‌تازگی اعلام کرد که درصورت پیشرفت مذاکرات بین مادورو و مخالفان، آماده است تحریم‌های ونزوئلا را کاهش دهد.

کریستین ام.اینگرسلوف، مدیر اجرایی شرکت «مرسک تانکرز»، پیش‌تر گفت که گسترش تحریم‌ها، به تشکیل «ناوگان مجزا و بازارهای جداگانه‌ای که به ‌صورت موازی کار می‌کنند»، منجر شده است. او همچنین افزود که برخی از نفتکش‌ها برای خدمات‌رسانی به کشورهای تحت تحریم، خارج از رادار و گاهی بدون بیمه مناسب فعالیت می‌کنند. کارگزار کشتی «بریمار پی.ال.سی» مستقر در لندن، برآورد کرده است که کل ناوگان خدمات‌رسانی به ایران و ونزوئلا، از بیش از ۲۰۰ نفتکش ازجمله ۸۲ ابرنفتکش مانند «یانگ یونگ» تشکیل شده است که ‌به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، می‌توانند تا دومیلیون بشکه نفت حمل کنند.

بیشتر از جهان