بررسی چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه در سفر رئیس امارات متحده عربی به قطر

امیر قطر در فرودگاه از شیخ محمد بن ‌زاید آل ‌نهیان استقبال کرد

Amiri Diwan/Handout via REUTERS 

رئیس امارات متحده عربی روز دوشنبه، ۵ دسامبر (۱۴ آذر)، برای نخستین بار پس از پایان محاصره اقتصادی چهار ساله و تعلیق روابط کشورهای عربی با قطر، همزمان با جام‌ جهانی فوتبال، به این کشور سفر کرد. 

شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس امارات متحده عربی، در فرودگاه مورد استقبال شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، قرار گرفت و پس از صرف ناهار رسمی، به سفر کوتاه خود پایان داد و قطر را ترک کرد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، در این دیدار روابط امارات و قطر و چشم‌انداز افزایش همکاری‌های دوجانبه برای افزایش رفاه در هر دو کشور و تامین منافع مشترک، مورد بررسی قرار گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین سفر دولتی از زمان بهبود روابط این دو کشور در ژانویه ۲۰۲۱ پس از پایان تحریم‌ کشورهای عربی علیه قطر است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان میزبانی جام‌ جهانی را به قطر تبریک گفت و آن را «مایه افتخار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و به طور کلی جهان عرب» خواند. 

این نخستین جام‌ جهانی در خاک یک کشور عربی است که در قطر برگزار شده است.

عربستان سعودی و متحدانش، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، در ژوئن ۲۰۱۷ به دلیل حمایت قطر از افراط‌گرایان در منطقه و رابطه نزدیک با جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با قطر قطع کردند. اما نهایتا در آغاز سال ۲۰۲۱ در نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس، توافقنامه «همبستگی و ثبات» موسوم به «العلا» به امضای تمام کشورهای عضو رسید و بحران محاصره قطر پایان یافت.

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش از این در حاشیه جام‌ جهانی فوتبال در قطر، با امیر قطر دیدار کرد. تصویری از شاهزاده محمد بن‌سلمان در رسانه‌ها منتشر شد که شال مخصوص جام جهانی فوتبال قطر را دور گردن داشت. 

اگرچه سفر رئیس امارات متحده عربی به قطر، نخستین سفر او به قطر پس از محاصره اقتصادی این کشور به شمار می‌رود، روابط میان دو کشور از مدتی پیش به تدریج گرم شده است. در ماه مه، امیر قطر به ابوظبی سفر کرده بود. 

بیشتر از جهان