ادامه مذاکرات واشنگتن و ابوظبی برسر یک توافق امنیتی راهبردی

اگر گفت‌وگوهای جاری میان دو کشور به نتیجه برسد، توافق احتمالی دربرگیرنده تضمین‌های امنیتی معینی ازسوی آمریکا به امارات متحده عربی خواهد بود

دیدار بلینکن با محمد بن‌زاید در اواخر ماه مارس، به کاهش تنش‌ دو کشور و ادامه گفت‌وگو درمورد توافقنامه امنیتی منجر شد- Jacquelyn Martin/ AFP

وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس به‌نقل از دو مقام فعلی و پیشین ایالات متحده از ادامه مذاکرات آن کشور با امارات متحده عربی برای رسیدن به یک توافق امنیتی راهبردی خبر داد.

پس از حملات بی‌سابقه پهپادی و موشکی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، در ژانویه سال جاری و آنچه اماراتی‌ها واکنش کند و ضعیف ایالات متحده به این حملات می‌دانند، روابط گرم و نزدیک دو کشور رو به‌تیرگی رفت؛ اما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، به‌ویژه دولت بایدن، تلاش‌های بسیاری در راستای کاهش تنش انجام داده است.

اکسیوس روز چهارشنبه، ۱۱ خردادماه، نوشت اگر گفت‌وگوهای جاری میان دو کشور به نتیجه برسد، توافق احتمالی دربرگیرنده تضمین‌های امنیتی معینی ازسوی آمریکا به امارات متحده عربی خواهد بود.   

البته این مذاکرات در اصل از ماه نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شده بود، اما به نوشته اکسیوس، پس‌از کاهش نسبی تنش‌ها میان دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و مقام‌های امارات متحده عربی، از اواخر ماه مارس سال جاری، روند جدی‌تری پیدا کرده است. دو طرف در این مذاکرات برسر آن‌چه یک «توافقنامه چارچوب راهبردی» (Strategic Framework Agreement) می‌خوانند، گفت‌وگو کرده‌اند. این مذاکرات در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مقام‌های فعلی و پیشین آمریکایی به اکسیوس گفته‌اند که این مذاکرات به پیشنهاد اماراتی‌ها انجام شده است و آن‌ها هرگونه توافق در این راستا را به‌عنوان نشانه‌ای از تعهد ایالات متحده به امنیت کشور خود می‌دانند.

براساس این گزارش، دولت بایدن پیش‌تر پیش‌نویس این تواقفنامه امنیتی را به امارات متحده عربی ارسال کرده و هفته گذشته نیز برت مک‌گورک ازسوی کاخ سفید برای گفت‌وگو درباره این موضوع با مقام‌های اماراتی، به ابوظبی رفته است. مک‌گورک مدیرکل امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکاست و درواقع هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید محسوب می‌شود.

یک منبع آگاه درمورد پیش‌نویس توافقنامه به اکسیوس گفته که آن شامل بخشی درمورد دفاع و امنیت است، اما مسائل اقتصادی، تجاری، و مواردی مربوط به همکاری در زمینه علم و فناوری را نیز دربر می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله حوثی‌ها به امارات، ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده)، ۲۲ روز بعد، در ماه فوریه به ابوظبی سفر کرد. این سفر برای گفت‌وگو درمورد چگونگی پشتیبانی آمریکا از امارات متحده عربی دربرابر حملات حوثی‌ها انجام شده بود؛ اما درپی این تاخیر در واکنش، شیخ محمد بن‌زاید، ولیعهد وقت ابوظبی و رئیس فعلی دولت امارات متحده عربی، از ملاقات با او خودداری کرد. 

براساس گزارش‌ها، یکی دیگر از عوامل ناخشنودی اماراتی‌ها که منجر به تیرگی روابط شد، این‌ بود که دولت بایدن درخواستشان برای معرفی مجدد حوثی‌ها به‌عنوان یک سازمان تروریستی را رد کرده بود.

این موضوع باعث شد تا امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ابتدا از دادن رای مثبت به قطعنامه محکومیت روسیه برای حمله به اوکراین خودداری کند؛ البته چند روز بعد، درپی رایزنی‌‌ مقام‌های ایالات متحده و اسرائیل با مقام‌های اماراتی، آن کشور به قطعنامه مشابهی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت روسیه، رای مثبت داد.

اواخر ماه مارس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در مراکش با محمدبن زاید ملاقات و به نوشته اکسیوس، از پاسخ کند ایالات متحده به حملات حوثی‌ها عذرخواهی کرد. آن دیدار به کاهش تنش‌ها میان دو کشور و ادامه گفت‌وگوها درمورد توافقنامه امنیتی منجر شد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز ماه گذشته همراه با یک هیئت بلندپایه شامل وزرای خارجه و دفاع آن کشور، برای ابراز همدردی و تسلیت پس از مرگ شیخ خلیفه بن‌زاید، رئیس پیشین امارات متحده عربی، عازم آن کشور شد. این سفر نیز اقدامی برای دلجویی از امارات متحده عربی و نشان دادن تعهد ایالات متحده به روابط خود با امارات توصیف شده است.

بیشتر از جهان