شورای امنیت به وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان اجازه داد به مدت ۱۰ روز به روسیه سفر کند

خیرالله خیرخواه «به دلیل برخی مشکلات فنی» به روسیه نمی‌‌رود

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون درباره جزئیات و دلیل برداشته شدن این محدودیت که کوتاه‌مدت و مشروط توصیف شده، توضیحی نداده است-KARIM JAAFAR / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد محدودیت سفر ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، را به صورت مشروط و به مدت ۱۰ روز، لغو کرد. مولوی مهاجر فراهی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، به طلوع نیوز گفت که هدف از این اقدام فراهم کردن زمینه سفر ملا خیرالله خیرخواه به روسیه برای شرکت در یک کنفرانس فرهنگی است. البته مهاجر فراهی اعلام کرد که خیرالله خیرخواه «به دلیل برخی مشکلات فنی» به روسیه نخواهد رفت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه اوت، معافیت از ممنوعیت سفر ۱۳ تن از رهبران طالبان را تمدید نکرد و این افراد تا تصمیم بعدی، نمی‌توانند به خارج از افغانستان سفر کنند. حالا ملا خیرالله خیرخواه، زندانی سابق گوانتانامو و از چهره‌های ارشد این گروه، بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، این را فرصت دارد که فقط به مدت ۱۰ روز به روسیه سفر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون درباره جزئیات و دلایل برداشته شدن این محدودیت که کوتاه‌مدت و مشروط توصیف شده، توضیحی نداده است.

در جلسات ماه اوت شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی تمدید شدن یا تمدید نشدن مممنوعیت سفر سران طالبان برگزار شد، اعضای این نشست به اختلاف خوردند. چین و روسیه اصرار داشتند که معافیت از ممنوعیت سفر رهبران طالبان  تمدید شود تا آنان بتوانند برای گفت‌وگو به کشورهای مختلف جهان سفر کنند؛ اما شماری دیگر از کشورها از جمله فرانسه، آمریکا، ایرلند و بریتانیا با این تصمیم مخالفت کردند و خواستار وضع محدودیت بر سفر رهبران طالبان شدند.

ممنوعیت سفر رهبران طالبان به خارج از افغانستان پس از اعتراض‌‌ها به بسته ماندن مدارس دختران، افزایش محدودیت بر زندگی و کار زنان، محروم شدن زنان از کار در ادارات دولتی و خصوصی، شکنجه و بازداشت زنان معترض و همچنین نقض توافق دوحه از سوی طالبان، تمدید شد. کارشناسان سیاسی، فعالان حقوق بشر و معترضان زن در داخل و خارج افغانستان، اوت ۲۰۲۲ و در آستانه یک‌ سالگی فروپاشی دولت سابق افغانستان، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند با تمدید نکردن معافیت ممنوعیت سفر رهبران طالبان، به آنان فشار وارد کند تا به تعهداتشان عمل کنند و از وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان دست بردارند.

با وجودی که شورای امنیت سازمان ملل با هدف فشار آوردن بر طالبان، معافیت از ممنوعیت سفر سران این گروه را لغو کرد و در نشست‌های متعدد از آنان خواست به اعتراض‌های مردم و مطالبات جامعه جهانی پاسخ دهند، رژیم این گروه بی‌توجه به این مسائل، همچنان محدودیت‌های بیشتری بر زندگی، کار و تحصیل زنان و دختران وضع می‌کند.

بیشتر از جهان