پیراهن‌ها‌ی طراحان مد عربستان برای چهره‌های مشهور در جشنواره دریای سرخ

دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ از اول دسامبر در جده آغاز شد و تا ۱۰ دسامبر ادامه خواهد داشت

جشنواره فیلم دریای سرخ در شهر بندری جده در عربستان سعودی در حال برگزاری است و همزمان، نام‌ طراحان مد سعودی هم بر فرش قرمز آن می‌درخشد.

بنا به ایده خلاقانه‌ کمیته نوپای مد عربستان سعودی، گروهی از مهمانان و افراد مشهور این جشنواره بر فرش قرمز و در مهمانی‌ها، با لباس‌هایی که کار طراحان سعود‌ی‌اند، ظاهر شدند. این سبک تبلیغ و معرفی نام‌های مد در جشنواره فیلم دریای سرخ حاصل تفکر بوراک چاکماک، مدیرعامل کمیسیون جدید مد عربستان سعودی، است؛ یکی از ۱۱ نهادی که وزارت فرهنگ عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ برای بخش فرهنگی راه‌اندازی کرد.

این کارزار در حالی برگزار می‌شود که عربستان سعودی همین سه سال پیش، قوانین سختیگرانه لباس را که در آن، عبا و حجاب اجباری بود، تسهیل کرد؛ بخشی از اصلاحاتی که فضای جامعه سعودی را بازتر و اقتصاد غیرنفتی را متنوع‌تر خواهد کرد.

چاکماک ماموریت دارد در این کشور صنعت مد را از پایه ایجاد کند. او فارغ‌التحصیل و رئیس بخش مد مدرسه طراحی پارسونز نیویورک در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بود و فعالیت در گروه‌های لوکس کرینگ و سواروسکی هم در کارنامه کاری او دیده می‌شوند.

در مراسم پرزرق‌وبرق افتتاحیه جشنواره فیلم دریای سرخ، ژاکی اینسلی، مهمان افتخاری و همسر گای ریچی، کارگردان معروف انگلیسی، لباس مجلسی کرم‌رنگی پوشید که دزلوک (Dazluq) طراحی کرده بود. دزلوک را سلما زهران، طراح سعودی که در میامی آمریکا مستقر است، در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرده و اینک در حال ورود به بازار جدید مد عربستان سعودی است.

الساندرا امبروسیو، مدل برزیلی، هم لباس آبی براقی پوشید که یوسف اکبر آن را طراحی کرده بود. یوسف طراحی متولد جده است که تحصیلات مد را در استرالیا به پایان رسانده و در سال ۲۰۱۷، نام تجاری خود را ثبت کرده است.

میلا الزهرانی، هنرپیشه نوظهور سعودی که بیشتر به  دلیل بازی در فیلم «بهترین کاندیدا» ساخته هیفا المنصور شناخته می‌شود، یک پیراهن شب سفید و مشکی از مشائل الفارس، طراح اهل ریاض، بر تن داشت.

در بخش دیگری از جشنواره، ال مکفرسون، مدل و تاجر زن، در مهمانی «زنان سینما» که شوپارد و ونتیی‌فر برگزار کرده بودند، با یک لباس سرهمی از امراه (Amarah) و کیف دانایا شینکار حاضر شد. آروا الکاد، موسس امراه، آن را در سال ۲۰۱۹ تاسیس کرد. دانیا شینکار هم از کالج مد لندن فارغ‌التحصیل شده است و در عربستان سعودی و ایرلند فعالیت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب سایت ددلاین به نقل از چاکماک نوشت: «برنامه ما این است که نام‌های تجاری سعودی ایجاد کنیم که مانند نشان‌های بین‌المللی فعال در این کشور دیده شوند. ایده ما این است که تکه‌هایی از این طراحی‌های محلی در کنار سایر نشان‌های تجاری بین‌المللی روی فرش قرمز بروند تا بخشی از این ترکیب باشند و در همان سطح شناخته شوند.»

او و گروهش در هفته‌های منتهی به جشنواره و پس از اینکه فهرست مهمانان افتخاری مشخص شد، طراحی برای افراد مشهور را به‌سرعت آغاز کردند. آ‌ن‌ها در این برنامه، یک مکان اختصاصی در ریتز (مرکز اصلی جشنواره امسال) ایجاد کردند و با توجه به ارتباطاتی که داشتند، با همه طراحان مد و گاه خود افراد مشهور ارتباط برقرار کردند.

چاکماک در ادامه، ایده خود را چنین شرح می‌دهد: «در ابتدای امر، از افراد مشهور درخواست کردیم قطعات طراحی‌شده را به صورت مجازی ببینند تا بعد آن‌ها را به هتل‌هایشان بفرستیم یا آن‌ها به محل استقرار ما بیایند. نکته خوب در مورد طراحان این منطقه این است که آن‌ها به تولید تکه‌های سفارشی عادت دارند؛ بنابراین اغلب آن‌ها گروه‌های داخلی خود را دارند و در صورت نیاز به اصلاح، می‌توانند به‌سرعت وارد عمل شوند.»

اجرای فرش قرمز در جده از جمله طرح‌هایی است که این کمیسیون در ۱۲ ماه گذشته برای آن برنامه‌ریزی کرد و ۱۰۰ نام سعودی آن را رهبری می‌کنند و آثار ۸۰ طراح عمدتا زن را به نمایش می‌گذارند. اعضای این کمیسیون ژوییه امسال به نیویورک سفر کردند و در هفته مد میلان نیز حضور داشتند.

چکماک در ادامه افزود: «پس از یک سال ارتباط با فضای مد، تصمیم گرفتیم که روی فرش قرمز هم حضور داشته باشیم اما برای اینکه بتوانیم در فضایی به این شلوغی توجه بقیه را جلب کنیم، به تلاشی متمرکز نیاز داشتیم.»

او سپس به ارتباط نزدیک دنیای فیلم و مد اشاره کرد و یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های خود را گسترش صنعت فیلمسازی عربستان سعودی خواند: «عربستان سعودی در حال ورود به حوزه فیلمسازی است. چیزی که برای من به اندازه افراد مشهور بین‌المللی اهمیت دارد، حضور افراد و عوامل فیلمسازی صنعت عربستان روی فرش قرمز به نحوی است که نماینده طراحان داخلی باشند.»

دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ از اول دسامبر در جده آغاز شد و تا ۱۰ دسامبر ادامه خواهد داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی