سفر تاریخی رئیس جمهوری اسرائیل به بحرین

اسحاق هرتزوگ پس از بحرین، برای شرکت در یک کنفرانس فضایی به امارات متحده عربی خواهد رفت

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، سفر خود به کشور بحرین را نمادی از نوعی پیام صلح برای منطقه و گامی تاریخی در گسترش روابط اسرائیل با جهان عرب دانست. 

هرتزوگ این سخنان را صبح روز یکشنبه، چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) ابتدا در سخنرانی پیش‌از سفر خود در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو بر زبان آورد؛ ساعاتی بعد نیز در دیدار با عبداللطیف بن‌راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین، او بار دیگر این پیام خود را تکرار کرد. 

سفر هرتزوگ به بحرین، نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اسرائیل به این کشور است و در واقع، سفری تاریخی محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری اسرائیل در دیدارش با وزیر امور خارجه اسرائیل به این موضوع اشاره کرد که در امضای «پیمان ابراهیم» میان دو کشور، الزیانی همان کسی بود که این توافق صلح و عادی‌سازی روابط را ازسوی بحرین امضا کرد. وزیر امور خارجه بحرین نیز روز امضای آن پیمان را «روزی روشن» خواند.

دو کشور امارات متحده عربی و بحرین پانزدهم سپتامبر سال ۲۰۲۰، با میانجیگیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، توافق عادی‌سازی روابط موسوم‌به «پیمان ابراهیم» را با اسرائیل امضا کردند و به نزدیک نیم‌قرن خصومت و بی‌اعتمادی دوجانبه پایان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرتزوگ روز یکشنبه، پیش از ورود به بحرین، گفت: «این یک گام تاریخی دیگر در روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی است که با پیمان ابراهیم برقرار شد، و گامی دیگر در جهت پیوستن هرچه بیشتر کشورها به دایره صلح با کشور اسرائیل.»

او افزود: «من مهمان پادشاه بحرین و دولت او خواهم بود و امیدوارم درمورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو کنیم.»

هرتزوگ پس از پایان سفرش به بحرین، برای شرکت در یک کنفرانس فضایی به امارات متحده عربی خواهد رفت. او در این زمینه گفت: «اسرائیل و امارات متحده عربی هر دو قدرت‌های منطقه‌ای در این حوزه به‌شمار می‌روند، و اگر به آینده نگاه کنیم، چشم‌اندازی باورنکردنی برای همکاری میان صنایع متعددی از اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین و سایر کشورهایی که پیمان ابراهیم را امضا کرده‌اند، می‌بینیم؛ با امید به اینکه [این پیمان] در آینده کشورهای بیشتر و بیشتری را دربرگیرد.»

هرتزوگ پیش از سفر خود، مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های مهم بحرین به‌نام «الایام» و همزمان مقاله‌ای مشابه در روزنامه اورشلیم‌پست منتشر کرد.