تجمع‌های اعتراضی در چند منطقه تهران

هم‌زمان با گسترش فراخوان‌ها برای تجمع‌های اعتراضی ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، سران قوای جمهوری اسلامی شنبه شب جلسه‌ای فوری و شبانه برگزار کردند

با تداوم خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، شنبه شب مردم معترض در چند منطقه تهران تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده و شعارهایی چون «خامنه‌ای ضحاک» و «فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» سردادند و هم‌زمان با گسترش فراخوان‌ها برای تجمع‌های اعتراضی ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، سران قوای جمهوری اسلامی شنبه شب جلسه‌ای فوری و شبانه برگزار کردند.

در هفت‌حوض نارمک، مردم معترض شنبه شب ۱۲ آذر، ضمن برگزاری تجمع‌ اعتراضی، به سر دادن شعارهای ضدحکومتی پرداختند. مردم در این منطقه از تهران در تجمع‌ اعتراضی شبانه خود، شعارهایی چون «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سردادند.

در خیابان ستارخان تهران نیز، شنبه شب مردم معترض تجمع اعتراضی ضدحکومتی برگزار کرده و شعارهایی چون «فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی» و «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت» سردادند.

شهرک اکباتان نیز شنبه شب ۱۲ آذر، بار دیگر صحنه تجمع اعتراضی ضدحکومتی بود. مردم در اعتراض‌های ضدحکومتی این شهرک با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» به تجمع اعتراضی خود تا ساعت‌های پایانی شنبه شب ادامه دادند.

مردم معترض همچنین شنبه شب در بلوار فردوس به خیابان آمده و با سردادن شعارهای ضدحکومتی، به حمایت از توماج صالحی، خواننده رپ بازداشت‌شده، پرداختند. در جریان اعتراض‌های خیابانی در بلوار فردوس تهران، مردم شعار «ما همه توماج هستیم،‌ بجنگ تا بجنگیم» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماج صالحی خواننده رپ و از هنرمندانی است که پس از آغاز خیزش سراسری به صراحت از مردم معترض و همچنین پیش‌تر، از اعتراض‌های معلمان و کارگران حمایت کرده بود. نیروهای سرکوبگر او را در روز ۸ آبان، در اقامتگاه خانوادگی او در چهارمحال و بختیاری بازداشت کردند.

شاهزاده رضا پهلوی، نیز روز شنبه در توییتی نوشت: «توماج صالحی امروز در زندان ۳۲ ساله شد. او در کنار سامان یاسین، فرشاد رستمی و بهراد علی‌کناری و شماری دیگر از هنرمندان عرصه موسیقی ایران هنوز در زندان جمهوری اسلامی‌اند.
شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید که این زندانیان با «اتهامات واهی و بی‌اساس‌» روبرو شده‌اند که ممکن است به صدور احکام سنگینی چون اعدام منجر شود. او سپس از همه اهالی موسیقی در جهان دعوت کرده است تا «خواهان آزادی فوری و بی‌قید‌وشرط همکاران زندانی‌شان در ایران شوند.»

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، یکشنبه ۶ آذر، نزدیک به یک ماه پس از بازداشت توماج صالحی گفت که توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده شده، متهم است.

رئیس دادگستری استان اصفهان همچنین این خواننده رپ را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی» متهم کرد.

اظهارات و اتهام‌هایی که رئیس دادگستری اصفهان علیه توماج صالحی عنوان کرد، می‌تواند به صدور حکم اعدام برای این خواننده رپ منجر شود.

با این حال، مردم همچنان به حمایت خود از توماج صالحی ادامه می‌دهند و شعارهای مردم در بلوار فردوس تهران نمونه‌ای از این حمایت‌ها است.

دادگاه انقلاب تهران پیش از این، شش نفر از معترضان را که به‌دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی خیابانی به «محاربه» متهم شده بودند به «اعدام» محکوم کرده است.

قوه قضائیه و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در حال حاضر، ده‌ها نفر از دیگر بازداشت‌شدگان خیزش سراسری را نیز به اتهام‌هایی چون «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده‌اند که می‌تواند به صدور حکم اعدام برای این معترضان منجر شود.

جلسه فوری و شبانه سران قوا

از سوی دیگر، با گسترش فراخوان‌های اعتراضی برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه، شنبه شب ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و غلامحسین محسنی اژه‌ای جلسه‌ای فوری و شبانه تشکیل دادند.

جزئیات جلسه شبانه سران قوای جمهوری اسلامی اعلام نشده است، اما خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت که این جلسه شنبه شب در دفتر رئیسی برگزار شد و در آن، سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه «خبرسازی‌های دروغ و فاقد اعتبار و سند را بخشی از عملیات روانی دشمن و در چارچوب فتنه‌انگیزی‌های اخیر دانستند».

دنیای اقتصاد

در متن این خبر، به طور ضمنی به افشای بولتن‌های فرمانده سپاه پاسداران پس از هک سامانه داخلی خبرگزاری فارس که در آن بخش‌هایی از دستورات علی خامنه‌ای درباره سرکوب و کشتار مردم معترض و همچنین ترس سران جمهوری اسلامی از ادامه خیزش سراسری مردم ایران آمده، اشاره شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا در ادامه آورده است که سران سه قوه جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند: «مراجع ذیصلاح اعتبار اینگونه خبرسازی‌های بی‌اساس را رد کرده‌اند و جامعه آگاه و بصیر ایران اسلامی تحت تاثیر اینگونه جریان‌سازی‌ها که با هدف موج‌سواری و برهم زدن ثبات جامعه صورت می‌گیرد، قرار نخواهند گرفت.»

از سوی دیگر، قرار است روز یکشنبه ۱۳ آذر، نیز جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی «به‌صورت غیرعلنی» با حضور وزرای دولت سیزدهم و ابراهیم رئیسی برگزار شود.

موضوع جلسه مشترک اعضای مجلس و دولت اعلام نشده است، اما تاکید بر «غیرعلنی» بودن آن، نشان می‌دهد که دست‌کم یکی از محورهای اصلی این جلسه محرمانه و غیرعلنی «خیزش سراسری مردم ایران» است.