دولت ناتوانی‌ خود در تامین ساده‌ترین دارو‌ها را به گردن تحریم‌ها انداخت

وزیر بهداشت برای حل بحران کمبود دارو دست به دامن سپاه پاسداران شد

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در حال حاضر ۴۰ قلم دارو در ایران نایاب است- amayesh.ir

در بحبوحه کمبود و گرانی دارو در ایران و توسل دولت ابراهیم رئیسی به سپاه پاسداران برای حل‌وفصل این بحران، علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که این نهاد در حال بررسی خرید «یک مجموعه بزرگ داروسازی» در ایران است.

فدوی با اعلام این خبر افزود که این بررسی در پی دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر واگذاری مجموعه‌های دولتی، در دستور کار این نهاد نظامی قرار گرفته است.

فدوی گفت: «اگر بررسی‌های سپاه پاسداران به نتیجه مثبتی بینجامد، به سرعت وارد این کار [تولید دارو] خواهیم شد.» این فرمانده سپاه در عین حال تجمیع مسئله درمان، سلامت و تجهیزات پزشکی در یک وزارتخانه را هم «کاری اشتباه و خطرناک» توصیف کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شوند که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، از سپاه پاسداران خواست در زمینه تولید، توزیع و رفع کمبود‌ها در حوزه بهداشت به دولت کمک کند. او اعلام کرد که دولت در حوزه دارو «اطمینان» لازم را ندارد و پیشنهاد می‌کند سپاه پاسداران به حوزه تولید دارو وارد شود.

عین‌اللهی افزود که از نظر دولت سیزدهم «سپاه در خدمت سلامت کل کشور» است و می‌تواند با خرید برخی هلدینگ‌های دارویی که انگیزه «کار و تولید» ندارند، پا به این عرصه بگذارد.

کمبود و گرانی ابتدایی‌ترین اقلام دارویی و بهداشتی به یکی از اساسی‌ترین معضلات بهداشت و درمان این روز‌های مردم ایران تبدیل شده‌اند و دولت سیزدهم علی‌رغم وعده‌های فراوان، تاکنون نتوانسته است این بحران را رفع‌ورجوع کند.

بسیاری از کارشناسان حوزه دارو می‌گویند این بحران ناشی از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی است و طرح «دارویار» دولت هم نه‌تنها نتوانست هزینه‌های ناشی از اجرای این سیاست را جبران کند که صنعت دارو در ایران را به بحرانی عمیق‌تر وارد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها نشان می‌دهد در پی ناکامی این طرح، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، انواع سرم، داروهای مورد نیاز کودکان از جمله شربت‌ها و داروهای ضدالتهاب و همچنین داروهای استروییدی مانند بتامتازون، داروهای ضدآلرژی مانند لوراتادین و نیز داروهای موردنیاز بیماران مبتلا به دیابت در ایران کمیاب شده‌اند. کارشناسان از بدهی داروخانه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر و بحران نقدینگی و گردش مالی به عنوان دو عامل دیگر بحران دارو در ایران نام می‌برند.

با وجود این، بهرام عین‌اللهی روز دهم آذر برای فرار از مسئولیت، بار دیگر بحث تحریم‌ها را پیش کشید و تحریم را علت کمبود دارو در ایران معرفی کرد. عین‌اللهی مدعی شد: «تحریم‌های دارویی غیرقانونی‌اند و سازمان‌های بین‌المللی باید در جهت رفع محدودیت‌های اعمال‌شده، کمک کنند.»

او افزود: «برخی شرکت‌های خارجی تحت تاثیر تحریم از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران امتناع می‌کنند که رفتاری غیراخلاقی و غیرانسانی است.»

وزیر بهداشت در شرایطی این ادعای مسئولان دولت قبل را تکرار می‌کند که از ۴۰ قلم دارویی که گزارش می‌شود در ایران کمیاب‌اند، بسیاری از آن‌ها دارو‌های عادی‌اند که تولید آن‌ها در داخل ایران هم ممکن است و به واردات آن‌ها نیازی نیست.

به نظر می‌رسد مقام‌های دولت سیزدهم علاوه بر باز کردن پای سپاه پاسداران به بخش بهداشت، تلاش می‌کنند ناتوانی خود در حل‌وفصل این بحران را به پای تحریم‌های بین‌المللی بنویسند.

پیش‌تر مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند که سیستم بهداشت و درمان مردم ایران تحریم نیست و فروش دارو به ایران را ممنوع نکرده‌اند؛ اما مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها است که با طرح این ادعا تلاش می‌کنند کل تحریم‌ها را زیرسوال ببرند و از طریق نمایش رنج بیماران در ایران، مظلوم‌نمایی کنند.