پرتره‌ اندی وارهول از ملکه الیزابت دوم رکورد حراج را شکست

این اثر که با مبلغی بیش از هشتصد و پنجاه هزار دلار به فروش رسید، گران‌ترین اثر چاپی وارهول تا به امروز است

این گران‌ترین اثر چاپی وارهول است که تا به امروز فروخته شده است-PETER MUHLY / AFP

خانه حراج هنرهای زیبای هفل کانادا در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد یکی از پرتره‌های مشهور اندی وارهول از ملکه الیزابت فقید به قیمت بیش از ۸۵۰ هزار دلار فروخته شده است.

این اثر چاپی که هفل آن را «جواهر سلطنتی» نامیده است، ۲۴ نوامبر و در حراج گالری هنرهای معاصر و بعد از جنگ، بیش از دوبرابر مبلغی که برای آن در نظر گرفته شده بود، یعنی ۳۷۳ هزار دلار، به فروش رفت. این گران‌ترین اثر چاپی وارهول است که تا به امروز فروخته شده است.

اندی وارهول این پرتره را در سال ۱۹۸۵ بر اساس عکسی که پیتر گروگون سال ۱۹۷۵ در قلعه وینزر، از ملکه گرفت و در سال ۱۹۷۷ به مناسبت جشن جوبیلی نقره‌ای (بیست‌وپنجمین سالگرد سلطنت ملکه) منتشر شد، چاپ کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این چاپ خاص، ملکه با جواهرات الماس و مروارید و تاج بزرگ ولادیمیر، در پس‌زمینه آبی سلطنتی چشمگیری نشان داده می‌شود. علاوه بر این، هنگام چاپ روی آن گرد الماس پاشیده شده است که زیر نور، به آن جلوه درخشانی می‌دهد.

این اثر یکی از دو نسخه چاپ‌شده «غیرقابل فروش» (Hors du Commerce) است؛ به این معنی که برای فروش نیست و هنرمند معمولا چنین چاپ‌هایی را برای هدیه دادن در نظر می‌گرفته است. 

اثر یادشده یکی از چهار اثر سری «ملکه‌های سلطنتی» (Reigning Queens) وارهول است که سال ۱۹۸۵ در روزنامه هنر منتشر شد.

اندی وارهول یکی از مهم‌ترین هنرمندان سبک پاپ آرت (pop art) در قرن معاصر است که عمده شهرت خود را به دلیل تلفیق مضامین فرهنگ عامه و سرکشی‌های اجتماعی به دست آورده است. گران‌ترین اثر او تا به امروز، نقاشی پرتره مرلین مونرو با نام «شات سیج بلو مرلین» (Shot Sage Blue Marilyn) است که در یک حراجی در ۹ مه ۲۰۲۲، به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار به فروش رسید.

بیشتر از زندگی