«ایران به تایلند قول داده در خاک این کشور به اسرائیلی‌ها حمله نکند»

جمهوری اسلامی در گذشته تلاش کرده است تا حمله‌های متعددی را علیه اسرائیلی‌ها در تایلند انجام دهد

نهادهای امنیتی تایلند به دقت ایرانی‌ها و برخی مسلمانان تایلندی را که به جاسوسی مظنون‌اند، زیر نظر دارند-MUNIR UZ ZAMAN / AFP

سایت اسرائیلی والا نیوز به نقل از منبعی آگاه در وزارت خارجه تایلند، نوشت ایران به تایلند قول داده است که دیگر به اسرائیلی‌ها در خاک تایلند حمله نکند. در این گزارش آمده است که بانکوک در هفته‌های اخیر و در جریان یک سفر دیپلماتیک سطح بالا اورشلیم را از این تحولات مطلع کرد.

وزارت خارجه اسرائیل از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرد و سفارت تایلند در اسرائیل گفت که داده‌های این گزارش دقیق نیست، اما اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر نکرد.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته تلاش کرده است تا حمله‌های متعددی را علیه اسرائیلی‌ها در تایلند انجام دهد. در سال ۲۰۱۲، پلیس تایلند سه ایرانی مظنون به دست داشتن در حمله‌های تروریستی را بازداشت کرد. مقام‌های اسرائیلی و تایلند در آن زمان گفتند که هدف اصلی بمب‌گذاری این سه نفر، محل تجمع دیپلمات‌های اسرائیلی در بانکوک بوده است، ادعایی که ایران آن را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سه نفر سرانجام در سال ۲۰۲۰ با کایلی مور-گیلبرت مدرس ۳۳ ساله مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن که در ایران دستگیر و به جاسوسی متهم شده بود، مبادله شدند. همچنین، در ماه ژوئن سال جاری، تایلند برای مقابله با جاسوس‌های ایرانی اعلام آماده‌باش کرد. یکی از مقام‌های امنیتی تایلند اعلام کرد که دستور محرمانه‌ای به پلیس سراسر این کشور صادر شده است تا مراقب جاسوسان ایرانی باشند که گمان می‌رود در منطقه حضور دارند.

این منبع آگاه به بانکوک‌پست گفت که نهادهای امنیتی به دقت ایرانی‌ها و برخی مسلمانان تایلندی را که به جاسوسی مظنون‌اند، زیر نظر دارند.

به گزارش تایمز اسرائیل، اقدام‌های امنیتی تایلند در ماه ژوئن پس از آن انجام شد که تل‌آویو درباره احتمال توطئه انتقام‌جویانه تهران به کشورهای منطقه هشدار داده بود. اسرائیل در آن زمان در اقدامی کم‌سابقه به اسرائیلی‌هایی که به ترکیه و کشورهای اطراف سفر می‌کردند، هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه ممکن است از طرف عوامل ایرانی که به‌دنبال انتقام ترور اخیر افسر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌اند، هدف حمله قرار بگیرند. تایلند نیز یک مقصد توریستی محبوب برای مسافران اسرائیلی به‌ویژه در میان سربازان نیروهای دفاعی این کشور است. شورای امنیت ملی اسرائیل در آن زمان در اقدامی غیرمعمول، صراحتا «عملیات تروریستی ایرانی» را به‌عنوان منبع تهدید اسرائیلی‌ها در ترکیه و کشورهای اطراف شناسایی کرد.