نماینده جبهه مقاومت ملی در گفت‌وگوهای امنیتی هرات: کشور در خلاء امنیتی قرار دارد

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در دومین روز نشست سخنرانی می‌کند

علی میثم نظری، عضو رهبری جبهه مقاومت ملی افغانستان، در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات در شهر دوشنبه تاجیکستان، روز سه‌شنبه هشتم آذر، به ایندیپندنت فارسی گفت که افغانستان اکنون در یک خلاء امنیتی قرار دارد و طالبان توانایی پر کردن آن را ندارند. نظری تایید کرد که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در دومین روز کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات حضور خواهد داشت و نیز اعضای رهبری این جبهه، موضع‌گیری خودشان را در رابطه با وضعیت افغانستان اعلام خواهند کرد.

نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی، طالبان را یک گروه تروریستی خواند و گفت که وضعیت کنونی افغانستان، یک خلاء کامل امنیتی را نشان می‌دهد. او گفت: «این چیزی است که ما (جبهه مقاومت ملی) قبلا به جامعه جهانی هشدار داده بودیم که به یک گروه تروریستی اعتماد نکنند.» او تاکید کرد که با حضور طالبان در افغانستان، فعالیت بیش از ۲۰ گروه تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی، امنیت کشورهای منطقه و جهان را به طور جدی تهدید می‌کند.

به باور نظری، در چنین وضعیتی، تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی به‌ویژه به لحاظ امنیتی، گسترش جبهه مقاومت ملی است «تا بتواند یک بدیل سیاسی قابل قبول را به جهان و مردم افغانستان عرضه کند».

در حالی که به نظر می‌رسد پس از ۱۵ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، بی‌تعهدی این گروه در مورد موضوع‌هایی که جامعه جهانی به آن امیدوار بود، از جمله حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه‌ها و مسایل امنیتی و مبارزه با تروریسم، دیگر اعتماد کشورهای جهان به طالبان را از بین برده است، کرن دیکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، و توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، نیز در این نشست شرکت کردند.

علی میثم نظری در مورد اینکه برای نخستین بار این مقام‌های غربی با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، دور یک میز گرد هم خواهند آمد، گفت که این دقیقا به معنای تغییر دیدگاه غربی‌ها در مورد طالبان نیست. او تصریح کرد: «این نشست بیشتر یک نشست آکادمیک است و روی جستارهایی در مورد چگونگی دولت فراگیر یا اساسا تعریف دقیق دولت فراگیر، تمرکز دارد.»

به گفته نظری، در کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات که بیشتر جنبه آکادمیک دارد، افراد و گروه‌هایی با نظرهای متفاوت در مورد وضعیت و چگونگی حکومتداری در افغانستان، حضور دارند و حتی، اختلاف‌نظرهایی نیز با یکدیگر دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه سپتامبر سال جاری، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در نخستین نشست در مورد افغانستان در شهر وین، پایتخت اتریش، که به کمک یک اندیشکده اتریشی برگزار شده بود، شرکت کرد. در آن نشست، شماری از فعالان سیاسی و مدنی افغانستان حضور داشتند و گفت‌وگوهایی در مورد راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی افغانستان صورت گرفت.

علی میثم نظری، در مورد تفاوت‌های بین این دو نشست گفت که این دو به لحاظ ساختار کاملا از هم متفاوت‌اند. او گفت: «نشست وین یک نشست سیاسی بود و موضع آن مشخص بود. اما گفت‌وگوهای امنیتی هرات که در شهر دوشنبه برگزار شده است، یک نشست بی‌طرفانه و بیشتر آکادمیک است.»

با این حال، او افزود که اعضای جبهه مقاومت ملی، در روز دوم این کنفرانس سخنرانی خواهند داشت و موضع خود را در مورد وضعیت افغانستان و راه‌های تشکیل حکومت فراگیر ملی اعلام خواهند کرد.

کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات که پیش از این، هر سال، در شهر هرات در غرب افغانستان برگزار می‌شد، اکنون به‌دلیل حضور طالبان در افغانستان، در خارج از این کشور برگزار شده است. در این نشست، نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی، اعضای اتاق‌های فکر، دانشگاهیان و سیاستمداران کشورهای مختلف حضور دارند. در این نشست، از اعضای طالبان نیز برای حضور دعوت شده بود، اما طالبان هیچ پاسخ به این دعوت ندادند.