دهمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد

معاون وزیر خارجه تاجیکستان درباره قدرت‌ گرفتن گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داد

دهمین دور کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و مرکز مطالعات تاجیکستان، روز سه‌شنبه ۸ آذر (۲۹ نوامبر) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، آغاز شد. در این نشست، از ۱۲۰ تن از پژوهشگران، فعالان سیاسی، نویسندگان اتاق‌ فکر، استادان دانشگاه‌ و کارشناسان مسائل امنیتی و سیاسی دعوت شده است تا در مورد اوضاع افغانستان گفت‌وگو کنند.

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان که در سال ۲۰۱۱ بنیان گذاشته شد، پیش از این، ۹ دوره از این گفت‌وگوها را در شهر هرات برگزار کرده بود. در پی سلطه طالبان بر افغانستان، کارگزاران و گردانندگان این مرکز پژوهشی با همکاری با سازمان‌های تحقیقی بین‌المللی، فعالیت خود را در کشورهای مختلف جهان از جمله تاجیکستان ادامه دادند.

برگزاری کنفرانس دوروزه گفت‌وگوهای امنیتی هرات حاصل همکاری دوجانبه مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و مرکز مطالعات تاجیکستان است و به بحث درباره اوضاع جاری در افغانستان اختصاص دارد.

فرهاد سلیم، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، ضمن استقبال از برگزاری این نشست، اوضاع در افغانستان را نگرا‌ن‌کننده خواند و از کشورهای منطقه خواست در این مورد با دقت بیشتری عمل کنند. سلیم همچنین وجود گروه‌های تروریستی از جمله گروه‌هایی که شهروندان کشورهای آسیای میانه در آن‌ها عضوند، را تهدیدی بالقوه برای امنیت آسیای میانه خواند و گفت که ادامه فعالیت این گروه‌ها در درازمدت، ثبات افغانستان و همسایگانش را تهدید می‌کند.

معاون وزارت خارجه تاجیکستان از جماعت انصارالله، تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، القاعده و داعش خراسان به عنوان گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان نام برد و درباره افزایش توانایی‌ و تعداد نیروهای این گروه‌ها برای فعالیت‌های تبهکارانه هشدار داد.

او از فقر و بیکاری روزافزون در افغانستان هم ابراز نگرانی کرد و گفت که تاجیکستان آماده است با سرد شدن هوا و افزایش نیاز به کمک‌های بشردوستانه، محموله‌های کمکی خود را به مردم افغانستان برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش نخست کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات، محمدامین احمدی و نظیف‌الله شهرانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر، سخنرانی کردند. دکتر احمدی با آسیب‌شناسی سلطه ستمگرانه و یک‎دست یک گروه قومی در افغانستان، درباره خطر گسترش نفرت قومی در این کشور هشدار داد.

نظیف‌الله شهرانی نیز تاکید کرد که جامعه جهانی باید از مردم افغانستان برای ایجاد دولت فراگیر حمایت کند. شهرانی افزود: «عبور از بحران کنونی بدون توجه و حمایت بین‌المللی، ممکن نیست.»

در کنفرانس دو روزه گفت‌وگوهای امنیتی هرات قرار است شماری از کارشناسان امنیتی از جمله اسدالله درانی، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان و چند کارشناس دیگر صحبت کنند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، هم عصر چهارشنبه برای یک گفت‌وگوی اختصاصی به شرکت‌کنندگان در این نشست می‌‎پیوندد.

بیشتر از جهان