کی‌روش: وظیفه ما ایجاد سرگرمی و ۹۰ دقیقه خوشحال کردن مردم است

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران از سیاسی شدن بازی‌ها گلایه کرد اما انتقاداتی غیرمستقیم از وضعیت آمریکا کرد

FADEL SENNA / AFP

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، روز دوشنبه، ۷ آذر (۲۸ نوامبر)، گفت امیدوار است جام جهانی بعدی کمتر راجع به سیاست و بیشتر راجع به فوتبال باشد. این مربی پرتغالی گفت که راه‌های بهتری برای استفاده از ورزش برای بهبود جهان وجود دارد. حضور ایران در جام جهانی از ابتدا با جنجال‌های بسیاری همراه بوده است و شواهد متعدد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های مفصلی برای استفاده از این حضور به نفع خود داشته و خواسته است که در این میان، از کی‌روش نیز استفاده کند. 

کی‌روش در آستانه آخرین بازی ایران در مرحله گروهی که مقابل آمریکا برگزار می‌شود، با پرسشی راجع به تصمیم فدراسیون فوتبال آمریکا برای حذف نشان «الله» نظام جمهوری اسلامی از پرچم ایران در رسانه‌های اجتماعی، مواجه شد. فدراسیون فوتبال آمریکا گفت که این اقدام را در همبستگی با خیزش ملی در ایران انجام داده است، اما ظاهرا مربی و بازیکنان تیم ملی آمریکا از آن باخبر نبودند. کی‌روش گفت: «من هنوز باور دارم که با وجود این بازی‌های ذهنی، قابلیت پیروزی در بازی‌ها را داریم. امیدوارم این رویدادهای حول جام جهانی درسی برای تمام ما در آینده باشد و یاد بگیریم که وظیفه‌مان ایجاد سرگرمی و ۹۰ دقیقه خوشحال کردن مردم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی شکست ۶-۲ ایران مقابل انگلستان در بازی اول، کی‌روش گلایه کرده بود که فشار سیاسی حواس بازیکنان را پرت کرده است. ایران در بازی دوم موفق شد ولز را ۲- صفر شکست دهد. این دو نتیجه، به ترتیب بدترین شکست و بهترین برد ایران در تاریخ حضورش در جام جهانی بودند. حالا ایران و آمریکا در بازی سرنوشت‌ساز آخر روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. تیم پیروز حتما صعود خواهد کرد، اما بر خلاف آمریکا، ایران در صورت تساوی نیز شانس صعود از گروه را دارد؛ وضعیتی که در تاریخ طولانی حضور ایران در جام جهانی، سابقه نداشته است. 

کی‌روش گفت که فوتبال می‌تواند به بهبود جهان کمک کند، اما در جایگاه خاص خودش. او از «لحظات جادویی» مثل دادن توپ فوتبال به کودکان فقیر در قاره آفریقا سخن گفت، و افزود: «ما با تمامی آرمان‌های بشردوستانه در سراسر جهان همبستگی داریم.» 

کی‌روش سپس با اشاره غیرمستقیم به آمریکا، گفت: «[حمایت از] حقوق بشر، [مخالفت با] نژادپرستی، [مبارزه با] کشته شدن بچه‌ها در تیراندازی در مدارس؛ ما با تمامی این آرمان‌ها همبستگی داریم. اما ماموریت ما در اینجا این است که ۹۰ دقیقه لبخند بر لب مردم بنشانیم.»

بیشتر از فوتبال