افزایش شش هزار درصدی «درخواست دیوار پاک‌کنی» از شهرداری تهران

دیوار‌ کلان‌شهرهای ایران محل رویارویی معترضان با جمهوری اسلامی شده است

شهرداری تهران از افزایش شش هزار درصدی درخواست‌ «دیوار پاک‌کنی» از این سازمان خدماتی خبر داد.

روزنامه دنیای اقتصاد با اعلام این خبر نوشت که این درخواست‌ها در سامانه ۱۳۷ پلاس (۱۳۷+) شهرداری تهران ثبت شده است. آن‌طور که این روزنامه ادعا می‌کند، این درخواست‌ها تنها مربوط به مهر ۱۴۰۱ است.

رضا ناصری، رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (۱۳۷+)، هم ۲۷ مهر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، به این مطلب اشاره کرده بود. ناصری گفت: «از ۲۳ شهریور تا ۲۴ مهر بیشترین تماس‌ها مربوط به آسیب‌دیدگی المان‌های شهری [در ارتباط با ناآرامی‌ها] است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، «شعارنویسی، سطل‌ زباله‌ها و تابلوهای شهری» موضوع تماس‌های پرتکرار شهروندان تهرانی بوده‌اند.

هم‌زمان با آغاز خیزش سراسری مردم ایران، در برخی از شهر‌ها از جمله تهران مردم به شکل گسترده به شعارنویسی بر دیوارها روی آوردند. اغلب این شعار‌ها یا علیه نظام جمهوری اسلامی‌ یا بیان‌کننده خواسته‌های معترضان‌اند و «زن، زندگی، آزادی» هم در صدر این شعار‌ها قرار دارد.

شهرداری‌های مناطق ماموریت یافته‌اند تمامی این دیوارنوشته‌ها را پاک کنند، اما این اقدام نتوانسته است مانع از ادامه این اقدام اعتراضی شود. معترضان در ایران از دیوار‌نویسی به عنوان یکی از راه‌های موثر برای بیان خواسته‌ها و اعتراض‌های خود استفاده می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم در مقابل مدعی‌اند که این قبیل اقدام‌ها «خسارت به اموال عمومی»‌اند و فارغ از جنبه امنیتی و سیاسی، مشمول مجازات مرتبط با تخریب فضاهای شهری می‌شوند.

نهاد‌های امنیتی اعلام کرده‌اند معترضان در ازای دریافت ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان،  روی دیوار‌ها شعار‌نویسی می‌کنند. آن‌ها در دو ماه گذشته تلاش‌های فراوانی کردند تا اعتراض‌ها در ایران را به «دشمنان» جمهوری اسلامی ارتباط دهند و معترضان را هم گروهی «فریب‌خورده» معرفی کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم هرگز حاضر نشد این اعتراض‌ها را مشروع و بحق بداند و در مقابل، معترضان را گروهی «شرور» نامید.