بازداشت مهدی امیرپور و وخامت حال رضا شهابی و سوران لطفی

بازجوها سوران لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، را ضرب‌و‌شتم کرده‌اند

با گذشت بیش از ۷۰ روز از خیزش سراسری مردم ایران، کماکان از وضعیت بازداشت‌شدگان و همچنین بازداشت دیگر شهروندان و فعالان صنفی و رسانه‌ای خبرهای نگران‌کننده‌ای شنیده می‌شود. صبح یکشنبه ۶ آذر صدف فاطمی، روزنامه‌نگار و همسر مهدی امیرپور، از بازداشت این روزنامه‌نگار ورزشی خبر داد.

صدف فاطمی در توییتر نوشت: «ساعت ۲ نیمه‌شب ششم آذر، ماموران وزارت اطلاعات با حضور در خانه‌مان، همسرم مهدی امیرپور را بازداشت کردند و موبایل و لپ‌تاپش را هم با خود بردند. او چند ساعت بعد، در تماس تلفنی کوتاهی از حضور خود در زندان اوین خبر داد. خبر بیشتری از وضعیت او ندارم.»

مهدی امیرپور از روزنامه‌نگاران ورزشی باسابقه ایران است که همکاری با روزنامه شرق، تماشاگران امروز، آی‌اسپرت و همچنین برنامه ۹۰ عادل فردوسی‌پور را در کارنامه دارد. او از جمله روزنامه‌نگارانی بود که نامه حمایت فعالان رسانه‌ای از نیلوفر حامدی و الهه محمدی، گزارشگران قتل مهسا امینی، را امضا کرد. امیرپور در حساب شخصی خود تنها اخبار مربوط به حمایت چهره‌های ورزشی از خیزش سراسری مردم ایران را پوشش می‌داد و از تیم ملی فوتبال ایران نیز انتقاد کرده بود.

به‌تازگی، جرم جدیدی با عنوان «تخریب تیم ملی فوتبال ایران» مطرح شده و بر اساس آن افراد مختلفی بازداشت شده‌اند. وریا غفوری و پژمان راهبر از جمله چهره‌هایی‌اند که طی روزهای گذشته، به این علت دستگیر شده‌اند.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز در خبری اعلام کرد که سوران (اسکندر) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، در زندان تهران بزرگ، هدف ضرب‌وشتم بازجوها قرار گرفته و وضعیت جسمی او بسیار وخیم گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال صنفی روز ۱۶ مهر بدون هیچ مدرک قانونی در منزل خود در مریوان، بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او روز ۲۵ آبان به علت کثرت بازداشتی‌های خیزش سراسری مردم ایران، از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان بزرگ تهران منتقل شد. شدت شکنجه و کتک‌‌ خوردن سوران لطفی به حدی بوده که این معلم بازنشسته در چند روز گدشته وضعیت جسمی وخیمی داشته؛ اما تاکنون به وضعیت او اصلا رسیدگی نشده و هیچ مداوایی روی او صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در کانال تلگرامی خود، از وضعیت بحرانی رضا شهابی، از اعضای این سندیکا، خبر داد. بر اساس این گزارش، رضا شهابی در پی تشدید درد و وخیم‌تر شدن وضعیت جسمانی به بیمارستان امام خمینی اعزام شده و پزشک معالج این کارگر زندانی به او اعلام کرده است که باید که فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد. به گفته پزشک معالج او، دیسک مهره‌های سی۴ و سی۵ رضا شهابی به‌شدت آسیب دیده است و به علت پارگی شدید دیسک‌ها، مهره‌‌های سی۱و سی۲ هم تحت فشار شدید گرفته‌اند و اگر فورا جراحی نشود، احتمال پارگی دیسک و صدمات جبران‌ناپذیر در این نواحی وجود دارد.

رضا شهابی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در پی صدماتی که در سال ۱۳۸۹، حین دستگیری و در دوران بازجویی به او وارد شد، همان زمان تحت جراحی کمر و گردن قرار گرفت؛ اما شرایط موجود در زندان اوین و فشار بازجویی‌های طولانی، درد گردن و کتف رضا شهابی را تشدید کرد و در این دوران، رسیدگی مناسبی به این کارگر زندانی صورت نگرفت.

رضا شهابی از ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به‌دنبال پرونده‌سازی‌های اخیر وزارت اطلاعات علیه فعالان سندیکایی و معلمان به دلیل فعالیت‌های صنفی و دفاع از حقوق کارگران، بازداشت و هفته‌ها تحت بازجویی‌های متعدد و شدید قرار گرفت. او در اعتراض به این وضعیت ۴۲ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین اعتصاب غذا کرد.