افزایش حضور نیروهای سپاه پاسداران در غرب و شمال‌غرب ایران

آسوشیتدپرس نوشت این اقدام سپاه پاسداران پس از تصمیم ارتش عراق به‌منظور تقویت امنیت مرزهایش در برابر حملات موشکی سپاه به خاک این کشور صورت گرفت

خبرگزاری‌های داخلی ایران، از تقویت حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزهای غربی و شمال‌غربی ایران خبر دادند.

این خبرگزاری‌ها به‌نقل از محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشتند دلیل اقدام نیروهای سپاه پاسداران «تحریکات» گروه‌ها و احزاب کرد مستقر در شمال عراق بوده است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آنها با عنوان «گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب» نام می‌برند.

پاکپور در بخشی از اظهاراتش در روز جمعه، ۴ آذر ۱۴۰۱، گفت:«نیروی زمینی سپاه با تقویت نیروهای خودی در محدوده نوار مرزی استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور و بهره‌گیری از همکاری مردم غیور بومی به مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه می‌پردازد.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حالی احزاب کرد را به ایجاد ناامنی در مناطق مرزی ایران متهم می‌کند که، همزمان با آغاز جنبش سیاسی – مدنی «زن، زندگی، آزادی»، نیروهای سپاه در دو نوبت به مقر این احزاب و همچنین مراکز نگهداری پناهجوها در شمال اقلیم کردستان حمله موشکی کردند؛ حمله‌هایی که سپاه پاسداران نه‌تنها در اثبات به‌حق بودن آنها هیچ سند متقنی ارائه نداد، بلکه به‌علت نقض قوانین بین‌المللی از سوی مقام‌های کشورهای غربی نیز محکوم شد.

به‌عنوان مثال پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست خبری روز پنجشنبه خود، ضمن تاکید بر اراده اروپا بر ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی، در مورد حمله‌های نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر احزاب کرد مستقر در شمال عراق، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی چنین گفت:«این حملات پذیرفتنی نیست و باید متوقف شوند. این اقدام‌ها نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است.»

این دیپلمات اروپایی همچنین در ادامه اظهارات روز پنجشنبه خود تاکید کرد اقدامات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال عراق یکی از عواملی به‌حساب می‌آید که می‌تواند بر سرنوشت احیای برجام تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته‌ای که گذشت، با استفاده از سلاح‌های سنگین، به سرکوب خونین تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم غیرمسلح ساکن شهرهای کردنشین ایران پرداختند؛ سرکوبی که بر اساس اطلاعات موجود دستکم ۴۰ کشته برجای گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار خبر مربوط به اظهارات محمد پاکپور، نوشت اقدام نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌منظور تقویت حضور خود در مرزهای غرب و شمال‌غرب ایران پس از آن صورت گرفت که یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور به‌منظور جلوگیری از بمباران‌های بیشتر از سوی سپاه پاسداران، دستوراتی در جهت افزایش امنیت مرزهای خود صادر کرده است.

اما دیگر فرمانده‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز همچنان به تهدید مخالف‌های نظام جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند. علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز در سخنانی که روز جمعه بیان کرد، در ارتباط با سلسله تظاهرات ضد حکومتی دو ماه گذشته در ایران چنین گفت:«این بساط‌ها که هیچ، بساط‌های خیلی بزرگ‌تر از آن هم کوچک‌ترین ضربه‌ای به انقلاب اسلامی وارد نمی‌کند. مردم ما از فتنه‌های آخرالزمان ترس نداشته باشند، زیرا فتنه‌ها باعث می‌شود منافق از غیر منافق مشخص شود.»

اشاره فدوی به «فتنه‌های آخرالزمانی» در یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های عقیدتی جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته ریشه دارد که تلاش می‌کنند نیروهای وفادار خود را به پیروی از اقداماتی تشویق کنند که به‌گفته سران جمهوری اسلامی، به ظهور امام دوازدهم شیعیان منجر می‌شود.

به‌عنوان مثال، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، در خطبه‌های روز ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ خود گفت از مراحل پنجگانه ظهور امام دوازدهم شیعیان، تنها دو مرحله آن باقی مانده است که آن دو نیز، همانطور که علی خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب ذکر کرده، چیزی نیست مگر تاسیس «دولت اسلامی» و «جامعه اسلامی.»

به‌این ترتیب بخش‌ قابل توجهی از بدنه اجتماعی حامی جمهوری اسلامی ایران، حتی بحران‌های عمیق زیست محیطی را نیز جزو نشانه‌های ظهور امام دوازدهم شیعیان می‌بینند. به‌عنوان مثال برخی منابع خبری، از جمله ایرنا، می‌نویسند فرونشست زمین در ایران، که حاصل غارت آب‌های زیرزمینی کشور است، به ۱۴۰ برابر بالاتر از حد بحرانی رسیده است. با این‌حال نظریه‌پردازان جمهوری اسلامی این بحران عظیم زیست محیطی را «خَسَف»، به‌معنای فرونشستنِ زمین و از نشانه‌های دوازده‌گانه ظهور امام دوازدهم شیعیان معرفی می‌کنند.