پاکستان هم پس از عراق تمایلی به همکاری اقتصادی با ایران ندارد

اسلام‌آباد می‌گوید که تحریم‌ها مهمترین مانع همکاری گازی پاکستان با ایران است

پاکستان در پی احداث خط لوله مشترکی با ترکمنستان برای تامین گاز مورد نیاز خود است. AFP

پاکستان هم پس از عراق اعلام کرد به خاطر تحریم‌های بین‌‌المللی تمایلی به همکاری اقتصادی و تجاری از جمله در زمینه خرید و احداث خط لوله گاز با جمهوری اسلامی ندارد.

مصدق مسعود ملک، وزیر مشاور امور نفت پاکستان در این زمینه اعلام کرد که اسلام‌آباد خرید گاز از ایران را «یک ریسک» می‌داند و ترجیح می‌دهد برای پیش‌برد پروژه‌های گازی‌‌اش با افغانستان وارد مذاکره شود.

مسعود ملک افزود پاکستان تمایل دارد با افغانستان درباره حفاظت از  خط لوله «تاپی» وارد مذاکره شود.

«تاپی» TAPI نام خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند است که نام آن از حروف اول نام چهار کشور حاضر در این طرح شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گرفته شده است.

در صورت اجرا و تکمیل این خط لوله، گاز ترکمنستان به این سه کشور انتقال داده می‌شود و ایران در عمل بازار‌های این کشور‌ها را از دست خواهد داد.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه چهارم آذر با انتقاد از سیاست گازی اسلام آباد نوشت که «محرومیت خودساخته پاکستان از منابع عظیم انرژی ایران و عدم تعهد نسبت به قرارداد خط لوله گاز ایران» منجر به تشدید «بحران انرژی و افت صنعت در پاکستان» شده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع خارجی مدعی شده که «برخلاف خواسته افکار عمومی پاکستان برای بهره‌برداری از پروژه گاز ایران به جای خرید هنگفت گاز مایع از خارج و یا دل بستن به طرح گازی تاپی، دولت اسلام‌آباد اصرار بر تبعات تحریم‌ها و برداشتن گام های لرزان به سمت گاز ترکمنستان دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا اضافه کرده است: «بحران انرژی در پاکستان همچنان لاینحل مانده و اجازه نداده است رویای حصول انرژی ارزان و آسان ایران برای آنان به حقیقت تبدیل شود.»

روز گذشته نیز جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، گفته بود که بغداد به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و فقدان عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف، به همکاری اقتصادی مستقیم با تهران تمایلی ندارد.

تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ناشی از خودداری جمهوری اسلامی از پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف (FATF) اقتصاد ایران را در آستانه ورشکستگی و نابودی کامل قرار داده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی با چنین عضویتی‌ مخالف‌اند و برای کاهش تحریم‌های بین‌المللی هم تلاش اثربخشی نمی‌‌کنند و مدعی‌اند با وجود تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها، می‌توانند همچنان به کار خود ادامه دهند.

آنها در یک سال گذشته بارها مدعی ارتقای روابط تجاری خود با برخی کشورهای جهان شده‌اند که نتایج این ادعاها هرگز در اقتصاد کلان ایران بازتابی نداشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که بدون اعتنا به تحریم‌های بین‌المللی و فشار‌های خارجی، موضوع مذاکرات هسته‌ای با غرب را دنبال می‌کنند و برنامه‌های اقتصادی خود را معطل نتایج این مذاکرات نکرده‌اند.

این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که وضعیت اقتصادی مردم ایران روز به روز وخیم‌تر می‌شود و گرانی و تورم بسیاری از خانواده‌ها را به زیر خط فقر کشانده است.

جمهوری اسلامی در پی تحریم‌های گسترده بین‌المللی در انزوای کامل اقتصادی قرار گرفته و بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصادی آن نیز روند رو به نزول را طی می‌کنند.