ایران دو، ولز صفر؛ امید برای باقی ماندن در جام جهانی زنده شد

بازیکنان تیم ملی، در بازی قبلی از خواندن سرود جمهوری اسلامی خودداری کرده بودند. این بازی در حالی برگزار می‌شود که وریا غفوری در ایران بازداشت شده است

تیم فوتبال جمهوری اسلامی در بحبوحه اعتراض‌های گسترده مردم ایران راهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده است - AFP

تیم فوتبال جمهوری اسلامی با دو گل دیرهنگام روزبه چشمی و رامین رضاییان در وقت اضافی توانست دو بر صفر تیم ولز را شکست دهد و امیدهای خود برای باقی ماندن در جام جهانی را زنده نگه دارد.

بازی‌های ایران در جام جهانی در سایه خیزاش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و خشونت گسترده حکومتی علیه معترضان قرار گرفته است.

بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی، به رغم انتظار بسیاری از مردم ایران و با وجود بازداشت شماری از بازیکنان فوتبال، از جمله وریا غفوری، در آغاز بازی با تیم ملی ولز، سرود جمهوری اسلامی را خواندند.

این دومین بازی تیم فوتبال جمهوری اسلامی است که در بحبوحه فشار‌ها و اعتراض‌های گسترده مردم ایران راهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده است. این تیم در نخستین مسابقه خود مقابل تیم ملی فوتبال انگلستان متحمل شکست سنگین شش بر دو شد.

خودداری بازیکنان این تیم از خواندن سرود جمهوری اسلامی، شعار‌های گسترده تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه علیه بازیکنان این تیم و شادی گسترده مردم ایران از شکست سنگین آنها، از جمله حواشی بزرگ این بازی بود.

هم‌زمان گزارش شده که نیروهای امنیتی قطر با تماشاگرانی که شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دهند، برخورد می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش، و با هدف کنترل شرایط بازی آتی تیم در مقابل تیم ملی فوتبال ولز، دامنه برخورد‌ها در ایران را افزایش دادند و وریا غفوری، یکی از مشهور‌ترین فوتبالیست‌های ایران را به اتهام «تضعیف تیم ملی» بازداشت کردند. او هنگام تمرین در اهواز و در مقابل چشم فرزندانش بازداشت شد. گفته شده او به تهران منتقل شده است.

پیش از این نیز شماری دیگر از بازیکنان فوتبال، به دلیل حمایت از خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی بازداشت شده بودند. پرویز برومند، حمیدرضا علی عسگری و حسین ماهینی از جمله این بازیکنان هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژمان راهبر یکی از خبرنگاران ورزشی از دیگر کسانی است که در ارتباط با این مسئله برای ساعاتی بازداشت شد. علت بازداشت او هم انتشار ترکیب تیم پیش از بازی با انگلستان اعلام شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی علاوه بر این بازداشت‌ها و فشار‌های داخلی به ورزشکاران برای توقف انتقاد‌ها و «حاشیه‌سازی‌ها» برای تیم فوتبال، در قطر هم مجموعه اقداماتی ترتیب دادند تا روحیه به شدت شکسته خورده اعضای تیم را احیا کنند.

راه‌اندازی کارناوال‌های در قطر با هدف روحیه دادن به اعضای تیم، تبلیغات گسترده و احتمالا بالا بردن مشوق‌های مالی اعضای تیم در صورت پیروزی در دو بازی آتی از مهمترین این اقدامات بود.

جواد خیابانی یکی از مجریان مشهور فوتبال پیش‌تر درباره علت شکست سنگین مقابل تیم ملی فوتبال انگلستان گفته بود که تیم جمهوری اسلامی «حمایت ملی» را پشت سر خود نداشت که متحمل چنین شکستی شد و تیمی که چنین حمایتی را ندارد هم «دوزار» نمی‌ارزد.

این تیم که به گفته خیابانی «دوزار» هم نمی‌ارزد، قرار است تا چند روز دیگر مقابل تیم ملی فوتبال آمریکا به میدان برود که به نظر می‌رسد بسیاری از مردم ایران در انتظار سومین شادی خود از شکست این تیم باشند.