فیفا: پرچم‌های رنگین‌کمانی در قطر مجاز شد

فیفا اطمینان داده که نیروی امنیتی حاضر در ورزشگاه‌های جام جهانی جلو طرفدارانی که پرچم‌های رنگین‌کمانی را به نمایش می‌گذارند نخواهد گرفت

این رنگ‌ها به یکی از لحظات پر تب‌وتاب مسابقات جام جهانی قطر تبدل شده‌اند - AFP

فیفا به فدراسیون‌های جام جهانی اعلام کرده است که برای دور بعدی بازی‌ها، پرچم رنگین‌کمانی در ورزشگاه‌ها «ممنوع نخواهد بود» و اینکه قطر بعد از مجموعه حوادثی که باعث شد کاپیتان‌های هفت تیم فدراسیون یوفا از بستن بازوبند «یک عشق» (One Love) صرف نظر کنند، اکنون درباره این موضوع به هیئت حاکمه اطمینان داده است.

این رنگ‌ها به یکی از لحظات پر تب‌وتاب این مسابقات بدل شده‌اند، چون بسیاری از بازیکنان، مقام‌های فوتبالی و هواداران می‌خواهند در مقابل قوانین و فرهنگ قطر در مورد همجنسگرایی، با جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ همبستگی نشان دهند.

تعدادی از لباس‌ها و پرچم‌های رنگین‌کمانی برخی از طرفداران تیم‌ها و رسانه‌ها را مصادره کرده‌اند و به دستور نیروهای امنیتی حتی استفاده از کلاه‌های سطلی نیز ممنوع است.  

مواردی به ایندیپندنت گزارش شده است که به هواداران ولزی مسابقات که فقط رنگ‌های این کشور – قرمز، زرد، سفید و سبز – را پوشیده بودند، گفتند آن‌ها را دربیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از فدراسیون‌ها این موضوع را با فیفا مطرح کرده‌اند، چون پیش‌تر به آن‌ها گفته بودند که جام جهانی برای همگان آزاد است و هیئت حاکمه فوتبال جهان اکنون یادداشتی به فدراسیون‌ها ارسال کرده است که کمیته عملیات ایمنی و امنیتی مسابقات تضمین داده که دیگر اقلام رنگین‌کمانی مصادره نخواهد شد.

این موضوع تا به آنجا پیش رفته است که برای جلوگیری از آنچه «حوادث محلی» توصیف می‌شود، برای نیروهای امنیتی داخل استادیوم‌ها پیام‌های نوشتاری امنیتی در استادیوم‌ها ارسال شده است.

درحالی‌که مقام‌ها طبیعتا آن را پیشرفتی مثبت می‌دانند، اما این احتمال وجود دارد که چنانچه باز هم چنین مصادره‌هایی صورت پذیرد، این مسئله که تنها یکی از موقعیت‌های بحرانی جام جهانی است وخیم‌تر شود.

سوالی که برای بعضی‌ از اهالی فدراسیون‌ها پیش آمده این است که با توجه به ماهیت شیوه عملکرد نیروی امنیتی قطر، آیا فیفا می‌تواند به چنین تضمین‌هایی اتکا کند؟ 

© The Independent

بیشتر از جهان