پروتز چشم سایبورگ برای درمان نابینایی

ایمپلنت «ساینس آی» اطلاعات را از طریق عصب بینایی به مغز کاربر منتقل می‌کند

یکی از بنیانگذاران نیورالینک (Neuralink )، شرکت نوآفرین تراشه‌های مغزی ایلان ماسک، به عنوان بخشی از یک پروژه‌ جدید، از پروتز بصری برای بیماران نابینا رونمایی کرد.

هدف ساینس آی قبل از اینکه در نهایت به عنوان واسط مغز و رایانه (بی‌سی‌آی) از طریق انتقال اطلاعات با عصب بینایی کاربر استفاده شود، به دو نوع نابینایی جدی که در حال حاضر درمان‌ناپذیرند، معطوف است.

شرکت نوآفرین بی‌سی‌آی به رهبری مکس هوداک، رئیس سابق نیورالینک، ۱۶۰ میلیون دلار برای تجاری‌سازی این فناوری تامین کرده است.

رویکرد شرکت ساینس کورپ (Science Corp) با نیورالینک متفاوت است و برای انتقال داده‌ها از طریق عصب بینایی، به جای ایجاد سوراخ در جمجمه از فوتونیک استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستگاه در حال حاضر برای مقابله با «ورم رنگیزه‌ای شبکیه» (آرپی) و «تباهی لکه زرد» (ای‌ام‌دی) نوع خشک در کهنسالی در حال ساخت است. این دو عارضه می‌توانند به از دست دادن شدید بینایی منجر شوند.

به گفته هوداک، نمونه‌های آینده ایمپلنت چشم می‌توانند جانشین عینک شوند و حتی به عنوان عینک واقعیت مجازی عمل کنند.

این شرکت اعتقاد دارد اولین تصاویری که بیماران مجهز به این دستگاه مشاهده می‌کنند با برداشتی که افراد بدون اختلال بینایی از بینایی دارند، «کاملا متفاوت» خواهد بود.

این شرکت گفت: «این روش به نظر ما با افزایش آموخته‌های ما بهبود می‌یابد– به کار گرفتن قسمت اعظم این دانش حوزه اعصاب در حیوانات دشوار است– با وجود این، امیدواریم بتوانیم حتی به اولین بیماران (آتی) خود، استقلال قابل‌توجهی را بازگردانیم.

«تمرکز اصلی ما بر نمایش داده‌های ایمنی کافی در حیوانات است تا بتوانیم مطالعه بالینی روی انسان را آغاز کنیم؛ این اولین گام به سوی محصول تجاری نهایی است.»

برای رونمایی از نخستین برنامه تولیدمان از پروتز شبکیه‌ای اپتوژنتیک مشتاقیم

هوداک (@maxhodak)۲۱نوامبر۲۰۲۲

شرکت ساینس ادعا می‌کند سر راه تجاری‌ سازی این فناوری، هیچ مشکل تحقیقاتی اساسی وجود ندارد و امیدوارند بتوانند «در آینده‌ای نه چندان دور»، آن‌ را به بازار عرضه کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی