عراق دوباره نیروهای مرزبانی را در امتداد مرز با ایران مستقر می‌کند

این طرح پس از حمله‌های مکرر سپاه به اقلیم کردستان عراق و باتوجه به درخواست تهران تنظیم شده است

سپاه پاسداران بارها اقلیم کردستان عراق را هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داده است-ALI YUSSEF / AFP

بغداد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مرزبانی را دوباره در امتداد مرز مشترک با ایران مستقر می‌کند. این تصمیم به دنبال حمله‌های متعدد سپاه علیه اقلیم کردستان عراق و درخواست تهران برای استقرار این نیروها، اتخاذ شده است.

حمله‌ها از ترکیه به خاک عراق هم موجب شده است طرح مشابهی درباره مرز مشترک با ترکیه اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست شورای امنیت ملی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور، طرح استقرار مجدد نیروهای مرزبانی عراق در امتداد مرز با ایران و ترکیه مطرح شد. براساس این گزارش، این ابتکار عمل با هماهنگی دولت اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگ انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، در حال حاضر پیشمرگ‌ها تامین امنیت مرزهای کردستان عراق را بر عهده دارند. اما زیر نظر وزارت دفاع فدرال در بغداد فعالیت می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران قدرت‌های خارجی و احزاب کرد را به هدایت اعتراضات در ایران متهم کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه بار دیگر هشدار داد که تهران باید با آنچه که «تهدید‌های خارجی» خواند، مقابله کند.

به گفته امیرعبداللهیان، حمله‌های نظامی جمهوری اسلامی در کردستان عراق تا زمانی که «نیروهای ملی بغداد» در مرز مستقر شوند، ادامه خواهد داشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که دولت عراق نیروهای مرزبانی را دوباره در امتداد مرز با ایران مستقر کند.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، اکنون وارد سومین ماه متوالی خود شده است و باوجود سرکوب گسترده، ادامه دارد. در این مدت سپاه پاسداران بارها اقلیم کردستان عراق را هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داده است.

بیشتر از جهان