بنیاد کلونی برای عدالت: شورای حقوق بشر باید گام‌های بلند و مشخص‌تری بردارد

نشست ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل با موضوع ایران، صبح روز پنجشنبه به‌وقت محلی در مقر اصلی این شورا در ژنو سوئيس شروع می‌‌شود

پس از گذشت نزدیک به ۷۰ روز از زمان شروع خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی و سرکوب گسترده اعتراض‌‌ها، در حالی که بر اساس آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۴۱۷ تن در جریان تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز کشته شده‌اند، «شورای حقوق بشر سازمان ملل»، در نهایت روز پنجشنبه یک نشست ويژه با هدف بررسی و تصمیم‌گیری درباره سرکوب‌ خونین تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز برگزار می‌کند.

نشست ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل با موضوع ایران، صبح روز پنجشنبه به‌وقت محلی در مقر اصلی این شورا در ژنو سوئيس شروع می‌‌شود.

این نشست به پیشنهاد دولت آلمان تشکیل می‌‌شود و از حمایت سایر متحدان آلمان در اروپا و نیز دیگر مناطق جهان برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمار زیادی از سازمان‌ها و کنشگران حقوق بشری ایران و غیر ایرانی برای شرکت در این نشست در ژنو حاضر شده‌اند.

در این میان، بنیاد «کلونی برای عدالت» (CFJ) روز چهارشنبه ۲۳ نوامبر (دوم آذرماه) با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم «شورای حقوق بشر سازمان ملل» برای برگزاری نشست روز پنجشنبه، نوشت وخامت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی به‌‌اندازی شده است که جامعه بین‌الملل نیازمند گام‌های بلند‌تر و بیش‌تری است.

به‌گفته امل کلونی، یکی از بنیان‌گذاران «بنیاد کلونی برای عدالت»، شهامت دخترانی که در ایران به‌ خیابان‌ها آمده‌اند الهام‌بخش جهان است و در این مرحله دولت‌های جهان باید با ایجاد یک نهاد بین‌‌‌المللی تحقیقی موارد نقض و سرکوب‌ها را مستند کنند تا روزی که عدالت محقق شود.

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری ایرانی و غیرایرانی سعی می‌کنند با تماس با نمایندگان کشورها و دیپلمات‌های حاضر در شورا حقوق بشر، ضمن ارائه گزارش‌هایی از آخرین وضعیت سرکوب‌ گسترده عوامل حکومت ایران در شهرهای مختلف، نمایندگان کشورها را متقاعد تا در جلسه روز پنجشنبه موضع‌ قاطع‌تر و محکم‌تری در قبال سرکوب‌ها در ایران اتخاذ کنند.

خواسته اصلی گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، تشکیل یک کمیسیون حقیقت‌یاب مستقل برای مستندسازی و بررسی ابعاد سرکوب‌ها، ابزارهای به‌کار رفته و همین‌طور ایجاد یک سازگار حقوقی موثر و مستقل با هدف پاسخ‌گو کردن عوامل سرکوب‌ها است.

شورای حقوق بشر متشکل از نمایندگان ۴۷ کشور عضو سازمان ملل است و یک نهاد بین‌دولتی به‌حساب می‌آید. دولت آلمان ابراز امیدواری کرده است که در جلسه روز پنجشنبه به قطعنامه پیشنهادی این کشور برای تشکیل یک نهاد مستقل حقیقت‌ياب برای بررسی ابعاد سرکوب‌ها در ایران رای مثبت داده شود.

همزمان، با برگزاری نشست ويژه «شورای حقوق بشر» در ژنو، شماری از گروه‌ها و فعالان سیاسی، برای روز پنجشنبه سوم آذرماه فراخوان گردهمایی‌های اعتراضی دادند. «جوانان محلات تهران» با انتشار فراخوانی با نام «فراخوان ملی» از مردم ایران خواسته‌‌اند تا در سراسر کشور دست به تجمع‌های اعتراضی زنند.

گروهی از ایرانی‌ها مقیم سوئیس نیز همزمان با نشست روز پنجشنبه «شورای حقوق بشر» از فعالان سیاسی-اجتماعی خواسته‌‌اند تا با حضور در برابر مقر سازمان ملل در ژنو، با خیزش سراسری در ایران ابراز همبستگی کنند. این تجمع برای ساعت ۱۴ به وقت ژنو برنامه‌ریزی شده است.