حملات روسیه اوکراین را در خاموشی فرو برد؛ زلنسکی خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شد

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد که اکثر نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی نیز بالاجبار تعطیل شده‌اند

هدف روسیه این است که با فرا رسیدن زمستان، شهرهای اوکراین در تاریکی و سرما فرو روند و مردم از مقاومت دست بکشند -- MICHAEL BUHOLZER / KEYSTONE / AFP

روسیه روز چهارشنبه، ۲۳ نوامبر (۲ آذر)، حملات موشکی گسترده‌ای را در سراسر اوکراین انجام داد که باعث تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور شد. شرکت انرژی هسته‌ای دولتی «اینرگوآتوم» گفت قطع برق، باعث خاموشی رآکتور‌های نیروگاه هسته‌ای «پیودینوکراینسک» اوکراین در جنوب، و نیروگاه‌های «ریونی» و «خمیلنیتسکی» در غرب شد که همه آن‌ مناطق در کنترل دولت اوکراین‌ است. 

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد که اکثر نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی نیز بالاجبار تعطیل شده‌اند.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات روز چهارشنبه روسیه به شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، سه کشته و دست‌کم شش زخمی برجا گذاشت. 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، گفت که خدمات آب‌رسانی در شهر قطع شده‌است، زیرا حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی آسیب رسانده و باعث قطع برق در سراسر کشور شده است.

هدف روسیه این است که با فرا رسیدن زمستان، شهرهای اوکراین در تاریکی و سرما فرو روند و مردم از مقاومت دست بکشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت است که کی‌یف در پاسخ به حملات روسیه درخواست تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را خواهد داد. 

زلنسکی با انتشار توییتی، کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی را اقداماتی تروریستی توصیف کرد و گفت که اوکراین به تکرار درخواستش برای اینکه جهان پاسخ قاطعی به این جنایات بدهد، ادامه خواهد داد. 
رئیس جمهوری اوکراین پیش از این گفته بود که حملات روسیه تاکنون به نیمی از زیرساخت‌های اوکراین آسیب رسانده است.

آسیب به زیرساخت‌های برق اوکراین باعث شد که نیمی از کشور مولداوی نیز در تاریکی فرو رود. این نخستین بار است که جنگ در اوکراین، چنین خسارت گسترده‌ای به یک کشور همسایه وارد می‌کند.

از ماه اکتبر، روسیه آشکارا اعتراف کرد که سیستم‌های انرژی و گرمایش غیرنظامی اوکراین را با موشک‌های دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده است.

مسکو می‌گوید هدفش تضعیف توانایی مبارزه کی‌یف و مجبور کردن اوکراین به مذاکره است. اوکراین نیز می‌گوید حملات به زیرساخت‌ها، جنایت جنگی است که هدفش عمدتا آسیب رساندن به غیرنظامیان برای شکست اراده ملی اوکراینی‌ها است.

بیشتر از جهان