زلنسکی: می‌توانیم بدون آب گرم و نور سر کنیم اما بدون آزادی نه

«چیزی که زمستان امسال نیاز داریم تاب‌آوری و شجاعت است»

رهبر اوکراین با تمجید از انعطاف‌پذیری و مشارکت شهروندان عادی در جنگاوری گفت که کشورش به مقاومت ادامه می‌دهد-AFP

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، هم‌زمان با گرامیداشت سالروز کرامت و آزادی، ادعا کرد که اوکراین در جنگ علیه روسیه به پیروزی خواهد رسید.

رهبر اوکراین با تمجید از انعطاف‌پذیری و مشارکت شهروندان عادی در جنگاوری گفت که کشورش به مقاومت ادامه می‌دهد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «ما می‌توانیم بدون پول. بدون بنزین. بدون آب گرم. بدون نور سر کنیم. اما بدون آزادی نمی‌توانیم.»

او این سخنان را در حالی بیان کرد که به گفته شهروندانی که برقشان قطع شده است، آن‌ها خود را برای مواجهه با «سخت‌ترین زمستان» عمرشان آماده می‌کنند، چون روسیه همچنان به حمله‌های خود به زیرساخت‌های انرژی کی‌یف ادامه می‌دهد.

آناستازیا پیروژنکو می‌گوید: «حمله‌های روسیه دارد اوکراین را به سوی عصر حجر می‌برد.» در کل ۲۴ ساعت اخیر، مجتمع مسکونی ۲۶ طبقه آن‌ها فقط نیم‌ساعت برق داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید که «شرایط زندگی نظامی» او و شوهرش را از آپارتمانشان بیرون رانده است. این زن ۲۵ ساله گفت: «ساختمان ما بلندترین ساختمان منطقه و هدف بسیار خوبی برای موشک‌های روسی است، برای همین آپارتمانمان را ترک کردیم و به خانه پدر و مادرمان آمدیم و خود را برای بدترین زمستان عمرمان آماده می‌کنیم.»

روز سه‌شنبه، به‌دنبال بزرگ‌ترین حمله موشکی به شبکه برق این کشور، اوضاع در کی‌یف، پایتخت اوکراین، و سایر شهرهای بزرگ به‌شدت وخیم شده است. اوکرنرگو، اپراتور دولتی برق اوکراین، گزارش داد که ۴۰ درصد اوکراینی‌ها به‌دلیل تخریب دست‌کم ۱۵ مرکز عمده انرژی در سراسر کشور دچار مشکل شده‌اند.

این شبکه با این هشدار که قطعی برق ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد گفت: «چیزی که زمستان امسال نیاز داریم تاب‌آوری و شجاعت است.»

اوکرنرگو در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هزاران کیلومتر از خطوط فشار قوی مهم از کار افتاده است» و این مسئله روی کل کشور تاثیر می‌گذارد.

روز دوشنبه، مقام‌ها‌ تخلیه غیرنظامیان را از مناطق اخیرا آزادشده، منطقه خرسون، و استان همجوار آن، میکولایف، آغاز کردند، چون می‌ترسیدند آسیب به زیرساخت‌ها شدیدتر از آن باشد که مردم زمستان پیش رو را تاب بیاورند. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، گفت به ساکنان دو منطقه جنوبی که نیروهای روسی در ماه‌های گذشته پیوسته آنجا را گلوله‌باران کردند، توصیه شده است که به مناطق امن‌تر در بخش‌های مرکزی و غربی بروند. او گفت که دولت «حمل‌ونقل، اقامت و مراقبت‌های پزشکی» را تامین خواهد کرد.

هفته گذشته، رئیس‌جمهوری زلنسکی گفت که بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی برق ندارند.

خاموشی یکشنبه شب در ۱۵ منطقه برنامه‌ریزی شده بود و شهر کی‌یف و اوکرنرگو اعلام کردند که روز دوشنبه خاموشی هر منطقه‌ طبق برنامه خواهد بود.

سرمای ناگهانی شدید و نخستین برف زمستان وضعیت کی‌یف را که دما در ماه‌های زمستان اغلب زیر صفر است، به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

بیشتر بیمارستان‌های کی‌یف پیشتر، ژنراتور برق دریافت کرده‌اند و برق آنجا هنوز قطع نشده است. به گفته تحلیلگران، حمله‌های موشکی روسیه به صنعت انرژی، تاثیری روی پیشروی موفقیت‌آمیز ارتش اوکراین در جنوب و به‌طور کلی روی وضعیت میدان نبرد ندارد.

ولودیمیر فنسکو، تحلیلگر اندیشکده پنتا سنتر در کی‌یف، به ای‌پی گفت: «روس‌ها در میدان نبرد پیروز نمی‌شوند و به همین دلیل، از سرما و تاریکی به منزله سلاحی علیه مردم غیرنظامی استفاده می‌کنند و سعی دارند با ایجاد رعب و وحشت و افسردگی، روحیه اوکراینی‌ها را تضعیف کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان