تماشای فوتبال در قطر برای ایرانی‌ها حسابی گران تمام می‌شود

قیمت یک بطری نوشابه کوچک در قطر حدود ۱۵۰ هزار تومان است

هزینه خرید غذا و نوشیدنی برای تماشاگران فوتبال در قطر بالا است - Fadel Senna / AFP

ایرانیان علاقه‌مند به فوتبال که این روزها به قطر سفر می‌کنند، باید بابت چند روز اقامت در این کشور و تماشای مسابقات، مبلغ گزافی بپردازند. علاوه بر بلیت‌های هشت‌ میلیون تومانی که فدراسیون فوتبال به هواداران فروخت و نیز هزینه هتل و بلیت هواپیما، نرخ‌های نجومی خوردوخوراک در قطر هم حسابی جیب‌ها را به چالش می‌کشد.

بهای یک بطری نوشابه ۳۵۰ میلی‌لیتری در هتل‌های قطر ۱۵ ریال و هر ریال قطر معادل حدودا ۱۰ هزار تومان است. به‌ عبارت‌ دیگر، ایرانیان حاضر در جام جهانی برای خرید یک بطری نوشابه باید دست‌کم ۱۵۰ هزار تومان کنار بگذارند. این تنها یک نمونه از قیمت اقلام خوراکی در قطر است.

هزینه غذا برای تماشاگران در قطر بالا و تقریبا چهار برابر حالت عادی است. به گزارش پایگاه خبری فرارو، اگر یکی از تماشاگران خارجی جام جهانی در یکی از هتل‌های کشور میزبان بنشیند و یک بطری آب پرتقال ۲۵۰ میلی‌لیتری سفارش دهد، باید ۲۵ ریال قطر پرداخت کند که به پول ایران تقریبا ۲۴۵ هزار تومان می‌شود. قیمت یک پیاله کوچک بادام‌زمینی نمکی هم به ۳۰ ریال قطر، معادل ۲۹۴ هزار تومان می‌رسد و برای همان مقدار پسته باید ۳۵ ریال، معادل ۳۴۳ هزار تومان پرداخت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از هتل‌های قطر در ایام جام جهانی، سرویس صبحانه ندارند و خارجی‌ها برای یک بشقاب صبحانه آمریکایی در هتل، باید ۹۹ ریال قطر پول بدهند؛ چیزی حدود ۹۷۰ هزار تومان.

قیمت یک ‌کاسه عدسی در هتل‌ها ۲۵ ریال قطر است. یک کاسه سوپ گوجه‌فرنگی را هم همان ۲۵ ریال حساب می‌کنند. سالاد سزار را ۵۰ ریال قطر، معادل ۴۹۰ هزار تومان، می‌فروشند و مثلا اگر بخواهید روی سالاد سزار، کمی مرغ هم بریزند، ۱۵ ریال دیگر به صورتحساب اضافه می‌شود.

در طول برگزاری جام جهانی فوتبال، برای خرید کلاب‌ساندویچ مرغ باید ۵۵ ریال قطر پرداخت. اگر کلاب با گوشت قرمز باشد، بهای آن به ۶۵ ریال می‌رسد. ساندویچ همبرگر و ساندویچ فیله‌استیک را هم ۶۵ ریال می‌فروشند. یعنی اگر یک همبرگر و یک قوطی نوشابه کوکاکولا سفارش دهید، به پول ایران باید ۹۸۴ هزار تومان ناقابل بپردازید. یک پیتزا پپرونی هم ۵۵ ریال قطر است.

بهای انواع نوشیدنی‌ نیز همین‌قدر گران است؛ کافه‌های مستقر در هتل‌ها قهوه آمریکایی، قهوه ترک، ماکیاتو، کاپوچینو، کافه لته و کافه موکا را ۲۵ ریال حساب می‌کنند. قیمت یک فنجان چای سیاه و چای طعم‌دار بابونه، نعنا یا لیمو هم به ۲۰ ریال می‌رسد و برای هر شات اسپرسو هم باید ۱۹ ریال پرداخت.

قطری‌های برای برگزاری جام‌ جهانی فوتبال در کشور خود حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه‌ کرده‌اند و حالا انتظار دارند دست‌کم ۱۷ میلیون دلار از مبلغ آن به اقتصاد کشورشان برگردد.

برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر انتقادهای زیادی به همراه داشته است؛ این انتقادها موارد زیادی را زیر سوال می‌برند؛ از امکانات اندک این کشور کوچک گرفته تا محدودیت‌هایی که به دلیل فرهنگ و مذهب این کشور به گردشگران تحمیل می‌شود. به همه این موارد باید هزینه‌های گران خوردوخوراک در قطر را هم اضافه کرد که برای فوتبال‌دوستان ایرانی به دلیل نرخ بالای برابری ارز، گران‌تر هم تمام می‌شود.