حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از خیزش مردم ایران: در کنار شما می‌مانیم

نماینده سوئد در پارلمان اروپا: وقت آن رسیده است که سفیران اتحادیه اروپا را از ایران فرا بخوانیم و دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کنیم

هم‌زمان با گسترش تظاهرات ضدحکومتی در ایران و افزایش سرکوب‌ها، نمایندگان پارلمان اروپا بار دیگر بر لزوم حمایت همه‌جانبه از معترضان ایرانی تاکید کردند.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، در سخنان افتتاحیه جلسات این هفته، خواهان حفاظت از حقوق بشر در ایران شد. او ضمن انتقاد از صدور احکام اعدام برای معترضان، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «همین‌جا و همین‌حالا» سرکوبگری را متوقف کنند.

متسولا در واکنش به تحریم برخی از نمایندگان مجلس اروپا از سوی جمهوری اسلامی گفت که پارلمان اروپا تا اطلاع ثانوی، هیچ‌گونه تماس مستقیمی با مقام‌های ایران نخواهد داشت. او خطاب به مردم ایران گفت: «ما با شماییم و با شما خواهیم ماند.»

در جلسه ویژه‌ای هم که روز سه‌شنبه یکم آذر (۲۲ نوامبر) درباره وضعیت ایران برگزار شد، تعداد دیگری از نمایندگان حاضر در پارلمان اروپا تاکید کردند که مردم ایران را تنها نمی‌گذارند. از جمله این افراد، چارلی ویمارز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، بود. او درباره خیزش مردمی ایران گفت‌: «باید سپاه پاسداران را به فهرست تروریستی اضافه کنیم، سفیرانمان را فرا بخوانیم و دیپلمات‌های ایرانی را از اتحادیه اروپا اخراج کنیم.»

ویمارز در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، درباره اینکه اروپا برای حمایت از معترضان ایرانی چه اقدام‌هایی می‌تواند انجام دهد، گفت: «من فکر می‌کنم کارهای بسیاری می‌توان انجام داد؛ از جمله فعال کردن استارلینک در ایران. دولت‌های اتحادیه اروپا می‌توانند از شرکت‌های اروپایی بخواهند دسترسی مردم ایران به اینترنت را تسهیل کنند. در مرحله بعد، فکر می‌کنم پارلمان اروپا می‌تواند اقدام‌های مهم‌تری نه تنها در قبال نمایندگان مجلس ایران بلکه در قبال دیپلمات‌های ایرانی انجام دهد و به آن‌ها اجازه ندهد این‌جا حضور داشته باشند.»

او همچنین افزود: «دعوت نکردن از مقام‌های ایرانی و قطع رابطه اقدامی خوب است؛ اما باید کارهای بیشتری انجام شود. امروز همه شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند اما این کافی نیست. باید کمیته رابطه مستقیم با ایران را تعطیل و اطمینان حاصل کنیم که هیچ مقامی از این کشور به پارلمان اروپا وارد نمی‌شود. وقت آن رسیده است که سفیران اتحادیه اروپا را از ایران فرا بخوانیم و دیپلمات‌های ایرانی را از اروپا اخراج کنیم. در عین حال، به عقیده من، پایان دادن به مذاکرات برجام و کشیدن ماشه بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم مهم‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. به این ترتیب تامین مالی رژیم و امکان سرکوب مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، تونینو پیکولا، نماینده کرواسی در پارلمان اروپا، هم طی سخنانی حمایت‌آمیز از معترضان ایرانی، گفت: «اتحادیه اروپا باید فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد کند و در حمایتش از جنبش اعتراضی مردم ایران مصمم‌تر باشد.» او تاکید کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گیرد.

در نشست روز سه‌شنبه، اولیور وارهلی، کمیسر اتحادیه اروپا، نیز تصریح کرد: «اعتراض‌ها در ایران را همچنان زیرنظر خواهیم داشت و بروکسل تمام گزینه‌های ممکن از جمله اعمال محدودیت‌های بیشتر را مدنظر دارد.» وارهلی که به نمایندگی از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا درباره ایران شرکت داشت، تاکید کرد که جوزپ بورل در تماس‌های خود با مقام‌های ایران بر مخالفت با اجرای حکم اعدام اصرار خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که ایرانی‌ها باید از حقوق بنیادین مانند حق آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز برخوردار باشند.

این نماینده پارلمان اروپا در عین حال، استفاده نامناسب سرکوبگران از زور علیه معترضان را محکوم و از اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز آمار دقیق کشته‌ها و دستگیرشدگان اعتراض‌های اخیر را اعلام نکرده‌اند، انتقاد کرد.

او بیانیه‌ای رسمی از طرف پارلمان اروپا را خواند و گفت: «ما از اینکه برای برخی معترضان احکام سنگینی مانند اعدام صادر می‌شود، به‌شدت نگرانیم. اروپا در برابر چنین اقدام‌هایی ساکت نخواهد نشست. ما به واکنش خود در برابر ایران ادامه خواهیم داد و نگرانی‌هایمان درباره وضعیت حقوق بشر در هر سطح را با جمهوری اسلامی مطرح خواهیم کرد.»

در این جلسه، برخی از نمایندگان پارلمان اروپا از کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ایذه‌ای، که در جریان سرکوب معترضان کشته شد، یاد کردند.

حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از مردم ایران و اعلام قطع رابطه این نهاد با جمهوری اسلامی تا اطلاع ثانوی، در شرایطی است که اتحادیه اروپا به‌تازگی تحریم‌های بیشتری علیه مقام‌های ایرانی وضع کرده‌ و این رویکرد در قبال خیزش مردمی در ایران، خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را در پی داشته است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هفته گذشته با طرح این ادعا که مذاکرات هسته‌ای با «اغتشاشات» در ایران ارتباطی ندارد، به کشورهای اروپایی توصیه کرد: «بیایید و در مسیر گفت‌وگو با جمهوری اسلامی قرار بگیرید.» او در ادامه، زبان به تهدید مقام‌های اروپایی گشود و هشدار داد که حمایت از اغتشاشگران برای آن‌ها مسئولیت خواهد داشت.