خانه سینمای ایران: بازداشت‌ها تمام نشود اعتصاب می‌کنیم

بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران در بیانیه‌ای به خشونت علیه مردم ایران و احضار و بازداشت اعضای خود اعتراض کرد 

خانه سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای، به «ادامه خشونت‌ها علیه مردم ایران» اعتراض کرد و هشدار داد که اگر احضار و بازداشت پی‌در‌پی اعضای آن ادامه یابد و سینماگران بازداشت‌شده آزاد نشوند، سینماگران اعتصاب خواهند کرد. در این بیانیه که در صفحه اینستاگرام این نهاد منتشر شد، تاکید شده است که در این صورت، خانه سینما از اعضای خود خواهد خواست که «دست به اعتصاب زده، از همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده، و در برابر سازمان سینمایی تحصن کنند».

در روزهای گذشته هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی، دو بازیگر که با برداشتن حجاب، حمایت خود را از اعتراضات سراسری مردم ایران اعلام کرده بودند، دستگیر شدند. به گفته رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، کتایون ریاحی از نخستین روزهای پس از آغاز اعتراضات که او حمایتش را اعلام کرد، تحت تعقیب بود. او متواری شده بود و نهایتا در روستایی در استان قزوین دستگیر شد. طبق برخی گزارش‌ها، بازیگران متعدد دیگری نیز، از جمله میترا حجار، باران کوثری و الناز شاکردوست، احضار شده‌اند. ماه‌ها قبل از اعتراض نیز شاهد بازداشت و حبس جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو کارگردان منتقد، بودیم که همچنان در اوین زندانی‌اند. 

خانه سینما گفت که سازمان سینمایی کشور که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد دولت ابراهیم رئیسی است، وعده داده بود که در مورد سینماگران زندانی پیگیری کند، اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته است و «شاهد احضارها و بازداشت‌های جدید هم بوده‌ایم». خانه سینما گفت، اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب» و «همراهی با رسانه‌های بیگانه» را که علیه سینماگران مطرح شده است، «غیرواقعی» می‌داند و اعلام کرد: «زندان جای هنرمند نیست و هیچ کس به دلیل ابرازعقیده نباید در زندان بماند.»

این نهاد صنفی ضمن انتقاد از «مدیران کارنابلد که در این سال‌ها امکان گفت‌وگو و مکالمه واقعی با مردم را ایجاد نکرده‌اند»، در پایان اعلام کرد که «دلسوزانه می‌خواهد تا فشار و تهدید از مردم ایران برداشته شده و حاکمیت خود را پاسخگوی معترضین کند».