در یک سال گذشته ۵۰ درصد شبکه‌های تلویزیونی در افغانستان تعطیل شده‌اند

با سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور به یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران تبدیل شد

در سال ۱۹۹۶، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۱ نوامبر را به عنوان روز جهانی تلویزیون اعلام کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

«نی»، سازمان حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان، روز دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۱ (۲۱ نوامبر)، به مناسبت روز جهانی تلویزیون، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت بیش از ۵۰ درصد شبکه‌های تلویزیونی این کشور متوقف شده است. بر اساس اطلاعات این سازمان، رسانه‌ها در افغانستان در یک ‌سال گذشته به‌شدت آسیب دیده‌اند و ۴۸ درصد از شبکه‌های رادیویی نیز فعالیت خود را پایان داده‌اند.

در سال ۱۹۹۶، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۱ نوامبر را «روز جهانی تلویزیون» اعلام کرد. هدف از این کار، تشویق کشورها و سازمان‌ها به اطلاع‌رسانی و تقویت نقش شبکه‌های تلویزیونی در ترویج صلح و توسعه اجتماعی خوانده شد.

در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری در افغانستان، به دلیل فضای باز سیاسی و حمایت دولت از آزادی بیان، ده‌ها رسانه خصوصی در شهرهای مختلف این کشور ایجاد شدند. بسیاری از این رسانه‌ها را رهبران سیاسی و با هدف تبلیغ برنامه‌های سیاسی احزاب ایجاد کردند و شماری از آن‌ها را نیز افراد مستقل، از جمله بازرگانان و خبرنگاران، اداره می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۵ ماه گذشته و با سلطه طالبان بر افغانستان، ۲۴۰ رسانه، شامل رادیو، تلویزیون، روزنامه، سایت‌های خبری، و مجله‌های هفتگی تعطیل شده‌اند. براساس یک گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، در یک ‌سال گذشته حدود سه هزار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، افغانستان را ترک کرده‌اند.

طالبان با وضع محدودیت‌های متعدد بر رسانه‌ها و فعالیت خبرنگاران، افغانستان را به یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران تبدیل کرده‌اند.

جمعه گذشته، «ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها» اعلام کرد که افغانستان را از فهرست اعضای خود حذف کرده است. افغانستان در ژانویه ۲۰۲۰ به عضویت این نهاد درآمده بود.

«ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها» در بیانیه خود گفت، با آنکه افغانستان پس از این در فهرست اعضای این سازمان نخواهد بود، اما این نهاد همچنان اوضاع رسانه‌ها و آزادی بیان را در افغانستان زیر نظر خواهد داشت.

سازمان‌های مدافع آزادی بیان، بارها با انتشار بیانیه‌‌هایی، نگرانی خود را از افزایش خشونت و محدودیت علیه خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان ابراز کرده‌اند و از طالبان خواسته‌اند که محدودیت‌های وضع‌شده را لغو کنند. طالبان نه‌تنها به این درخواست‌ها توجه نکردند، بلکه محدودیت‌های بیشتری بر فعالیت خبرنگاران، به ویژه خبرنگاران زن در رسانه‌های تصویری، وضع کردند. اکنون هیچ خبرنگار زنی در تلویزیون ملی و خبرگزاری باختر، دو رسانه دولتی تحت کنترل طالبان، کار نمی‌کند. زنانی که در رسانه‌های خصوصی کار می‌کنند، هنگام اجرای برنامه‌های تصویری، مجبورند با حجاب موردنظر طالبان ظاهر شوند.

طالبان همچنین به مسئولان همه رسانه‌ها در داخل افغانستان دستور داده‌اند که هیچ‌گونه محتوایی را که در آن از این گروه انتقاد شده باشد، منتشر نکنند. در برخی از شهرها، مسئولان طالبان به خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها دستور داده‌اند که محتوای برنامه‌های آنان باید پیش از نشر و پخش، مورد تایید اداره اطلاعات و فرهنگ این گروه قرار گیرد.